Vaasa-Jyväskylä -tie on jäänyt kesken

Jyväskylä on kuulunut aiemmin Vaasan lääniin. Jyväskylä-Vaasa -maantie on tietääkseni läänin vanhin. Se oli olemassa jo ennen Iso vihaa, osin vielä ratsupolkuna.

Jyväskylä-Vaasa -valtatie on ollut teon alla jo pitkään. Tie on tehty Petäjävedeltä Multialle asti. Siellä se päättyi umpimetsään. Keuruulla ja Multialla ei ollut yhteisesti hyväksyttyä suunnitelmaa tien paikasta. Keuruulaiset halusivat tien Keuruun kautta, kuten aiempikin oli mennyt. Lisämatkaa Keuruun kautta kiertäen Liesjärven tielle Kortemäen kohdalle olisi tullut 40 kilometriä.

Kiista sai outoja piirteitä. Esitettiin kompromissia. Multian tieltä vedettäisiin tier Liesjärven tielle. Välillä olisi ollut järven ylitys. Ainoa mandollisuus oli, kun oli rakennettu jo valtatienä Multialle, että se vedetään Liesjärven tielle Kortemäen kohdalle tuo 10 kilometriä. Siitä voisi jatkaa Liesjärven tietä Palvalammen kohdalle 20 kilometriä. Palvalammilta vajaat 10 kilometriä Keuruulle on jo tehty. Koska Multialla ei ollut valmistettua suunnitelmaa, TVH vei koneensa pois. Eikä asiaan ole palattu.

Olin vastaavanlaisen tien toimitusmiehenä Jyväskylä- Pori valtatiellå. Tie tehtiin noin 10 kilometrin osuuksin. Aina oli uusi linjaus valmiina. Sen 25 vuoden ajan, mitä olin toimitusmiehenä, oli Jyväskylä-Vaasa -valtatie ainoa, joka jäi tuolla tavalla kesken. Näin, mihin tilanne johtaa. Mutta toimitusmiehillä ei ollut valtaa puuttua tien linjaukseen. Asia menisi paremmin, kun valtatien osuus tehtäisiin kandessa osassa. Harmitti, kun näin tärkeässä asiassa ei ollut vara antaa periksi.

Miten tästä eteenpäin. Liesjärven tielle on vuosikymmenien aikaan tehty monia suunnitelmia. Yksi ainakin 1961. Jos molemmat tiet tehtäisi ensin Kortemäen yhtymäkohtaan, se lyhentäisi kauko- ja lähiliikennettä. Jyväskylään pääsisi 70 kilometrillä. Puutavaran ajo Multialle ja Äänekoskelle lyhenisi 40 kilometrillä. Työmatkaliikenne Keuruulle ja Multialle paranisi. Vaikutuksia olisi Petäjävettä ja Jyväskylää myöten. Varmaa olisi, että se ainakin lopettaisi väen vähenemisen kolmion vaikutuspiiristä. Olen kirjoittanut tämän muistinvaraisen asian 10-20 vuoden takaa. Voi olla, että joillakin on vähän poikkeavat tiedot asiasta. En jatka kirjoittelua tämän enempää. Toivotaan, että kevään 2011 vaalit piristäisi asiaa.

PAULI PIHLAJAMIES Keuruu

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Mustamaalaus ei hyödytä Uuraisia

Palautussopimusten puute on ongelma

Sateenkaariliike vahingoittaa

Lyhyet

Lyhyet

Tietoisuuden lisääminen kieli­mahdollisuuksista ei tapahdu hetkessä

Edullisempaa parkkitilaa kaasu- ja sähköautoille

Ratkaisut ovat jäsenmaiden käsissä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.