Vaasan malliin!

Kiitos kaikille biokaasuliikennettä koskenutta kirjoitustani (KSML 21.3.) kommentoinneille (KSML 23.3.).

Jukka Hämäläisen kommentti kilpailuttamisesta tärkeydestä on oikea. Tiedän sen minäkin. Vastasin monta vuotta Suomessa hankinta- ja kilpailuasioista.

Biobussien toimintavarmuutta ja hintaa arvioineen Jarmo Nahkamäen pohdinta on paikallaan. Ns. I-sukupolven bussien toimivuus ei ole ollut paras mahdollinen. Huoltokin on ollut vähän kalliimpaa kuin dieselbussien. Eikä Helsingin Kampin matkakeskusta ollut rakennettu kaasubusseille. Totta, tällaisia ongelmia oli Helsingissä.

Uuden sukupolven bussit toimivat paremmin. Vastikään Madridin kaupunkiin tilattiin Suomesta 180 uutta biokaasubussia. Perusteena toimivuus, päästöttömyys ja mahdollisuus hyödyntää kaupungissa tuotettua jätettä. Ruotsissa on käytössä jo tänään tuhansia kaasubusseja erittäin hyvin kokemuksin, Italiassa valtavasti jne.

Suomessa energiakaupunki Vaasassa on jo otettu käyttöön ensimmäiset 12 biokaasubussia. Ja jatkoa seuraa. Vaasassa lasketaan, että vaikka biokaasubussit ovat 15–18% dieselbusseja kalliimpia ja huoltokin vähän kalliimpaa, on polttoaine vastaavasti 25–30% halvempaa kuin fossiilista dieselpolttoainetta käyttävissä busseissa. Jo 100 000 km:n ajomäärillä vaikutus on suuri.

Sähköbussin hankintahinta on selvästi edellisiä suurempi. Ja sähkön hinta ei voi pidemmällä tähtäyksellä enää laskea.

Vaasan ratkaisun yksi tärkeistä perusteista hankkia biokaasubusseja on ollut oma paikallinen raaka-aine, jäte, haitake, joka voidaan muuttaa puhtaaksi polttoaineeksi. Se antaa työtä paikallisille, avaa ovia uusille teknologisille mahdollisuuksille jne. Se varmistaa latauspaikkojen nopeammin syntymisen myös yksityisautoja varten. Niin kuin Jyväskylässäkin tekisi ja tekee.

Mielestäni Jyväskylän ja Keski-Suomen tulisi kulkea samalla tiellä. Mieluusti Vaasan edellä. Emme me kerralla voi kaikkea muuttaa. Vaasassakin 12 auton ensihankinta oli määrä, jolla huolto yms. asiat on saatu kuntoon. Keskustelua on syytä jatkaa. Olen siihen osaltani valmis.

Mauri Pekkarinen

kansanedustaja (kesk.)

kaupunginvaltuutettu

kuntavaaliehdokas

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Mustamaalaus ei hyödytä Uuraisia

Sateenkaariliike vahingoittaa

Palautussopimusten puute on ongelma

Lyhyet

Lyhyet

Tietoisuuden lisääminen kieli­mahdollisuuksista ei tapahdu hetkessä

Edullisempaa parkkitilaa kaasu- ja sähköautoille

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.