Vaikeita vanhempia ei tarvitse täsmätilata

Suomalaista opettajankoulutusta arvostetaan kotimaassa ja ympäri Eurooppaa. Tuore OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen hehkutti opettajankoulutuksemme olevan sekä korkea- että yliopistotasoista. Yliopistotasoisuus lienee selviö mutta entä korkeatasoisuus?

Kun väitettä peilataan PISA-tuloksiin, asia näyttäytyy helposti näin. Mutta jos sitä arvioidaan esimerkiksi uusien opettajien kyvykkyytenä kohdata todellisuus uran alussa (Ksml 23.5) väite korkeatasoisuudesta on kummallinen.

Kun opettajankoulutuksemme on jo nyt pitkä on syytä kysyä, mitä koulutuksessa oikein tehdään, jos todellisuus valmistuttua näyttäytyy niin shokeeraavana kuten nuorten opettajien todellisuusshokkia koskevasta kirjoituksesta voi päätellä (Ksml 23.5). Kun todellisuus yllättää, niin ilmeisesti koulutuksessa opetetaan ainakin osaksi vääriä asioita.

Opetusharjoittelua pidetään sopivana paikkana haasteiden kohtaamiseen. Kun harjoittelua on jo nyt paljon, koulutodellisuuden jäädessä silti vieraaksi, harjoittelu ei ehkä olekaan oivallisin paikka näiden oppimiseen. Riippumatta siitä harjoittelevatko opiskelijat normaalikouluissa vai kentän kouluissa luontevaa vanhempien kohtaamista on vaikea järjestää. Joku voi saada mukavan vanhemman, joku ärjyn ja tuskin voimme kuitenkaan täsmätilata vaikeaa vanhempaa.

Toinen mahdollisuus on sisällyttää vaadittava koulutus muihin kasvatustieteen opintoihin kuin harjoitteluun. Sielläkään ei ole syytä järjestää erillistä vaikeiden vanhempien tai oppilaiden kohtaamisen opintojaksoa vaan opettajankoulutuksen on muututtava autenttisemmaksi, jolloin oppiminen tapahtuu aidoissa vuorovaikutustilanteissa. Autenttista koulutusmateriaalia, kanssaopiskelijoita ja kouluttajia, on tarjolla yllin kyllin. Koulutusperiaate on yksinkertainen. Kun koulumaailman ongelmat ovat kaikkea muuta kuin oppiaineisiin liittyviä ongelmia, yleensä toisen kohtaamiseen liittyviä haasteita, koulutus on edettävä haasteiden, ei esimerkiksi liiaksi oppiaineiden suunnassa. Integraatiokoulutuksessa keskipisteenä ovat ihmisten väliset erilaisuudet ja ristiriidat, jotka tavallisesti lakaistaan maton alle.

Tällaisen koulutuksen jälkeen on enemmän eväitä kohdata koulumaailman kompleksiset tilanteet. Oppiakseen kohtaamaan "vaikeita vanhempia", heitä ei tarvitse kohdata koulutuksen aikana. Hankalat kouluttajat ja kanssaopiskelijat ajavat saman asian.

Kaikki ihmeelliset, oudot ja vaikeat ihmiset, joita opettajan työ eteen tuo, ovat jo läsnä opettajankoulutuksessa eikä niitä sen kauempaa tarvitse hakea. Koulutuksemme olisikin päästävä täsmäongelmien, kuten haastavan vanhemman kohtaamisen kaipuusta, laajempaan ja käsitteellisempään ymmärrykseen ja ammattitaitoon.

PEKKA RÄIHÄ opettajankouluttaja Opettajankoulutuslaitos Jyväskylän yliopisto

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

EK purkaa peruskoulua

Epäasiallista painostamista

Lyhyet

Jyväskylän alihinnoittelu kurittaa pieniä palveluntuottajia

Keski-Suomi on elinvoimainen

Kestävyyttä metsä- politiikkaan!

Liikennepalvelulaki toi uusia mahdollisuuksia maaseudulle

Lyhyet

Lyhyet

Ihmiset valittavat aivan turhasta

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.