Vain firman nimi haalareissa vaihtuu

Ennen verkkoyhtiöille, esimerkiksi teleoperaattoreille oli kunnia-asia hoitaa rakentaminen ja vikojen korjaus omilla työntekijöillä. Nyt kaikki on toisin. Tiedämme energia- ja tietoliikenneyhtiöiden muhkeat liikevoitot ja toisaalta palvelutason heikkouden ja vaatimattomuuden, jopa voimattomuuden viime myrskyjen tuhojen selvittelyssä.

Kun voimasanat markkinatalous, tulostavoite, visiot, arvot, kehityskeskustelut ja ulkoistaminen olivat vielä tulevaisuutta, verkkoyhtiöissä rehkittiin luottaen näkemykseen yhteisestä hyvästä. Organisaatioita kehitettiin määrätietoisesti pienin askelin.

Mutta muutos tuli. Yhtiöt alkoivat karsia kustannuksiaan. Se alkoi työntekijöistä - sen sijaan, että olisi tarkasteltu hallintoporrasta, logistiikkaa, omia tai vuokrattuja tiloja tms.

Teleoperaattorit ja energiayhtiöt keksivät oivan tavan säästää. Ne ulkoistivat järjestelmällisesti verkkojaan huoltaneen ja rakentaneen väkensä. Tilalle tuli useita kilpailevia urakointiyhtiöitä.

Tänään teleoperaattorit ja sähköyhtiöt kilpailuttavat urakoitsijoita vuoden tai kahden syklissä. Pyrkimyksenä on aina ostaa tehtävä työ aiempaa edullisemmin. Jotta urakoitsijat eivät pääsisi liian helpolla, tarjoukset tuotteistetaan ja näin hämärretään tilattavan työn käsitettä.

Kaikki tämä johtaa urakointiyhtiöiden veriseen kilpailuun. Kustannussäästöihin päästäkseen nämä vähentävät puolestaan työntekijöitään, jotka siirtyvät työn perässä yhtiöstä toiseen. Osa stressaantuu, väsyy, sairastuu ja lopettaa leikin, joka silti jatkuu.

Voittojen maksimointi rajoittaa verkkojen ylläpitoon ennen käytettyjä varoja, rapauttaa verkot ja lisää vikoja. Vikojen korjaamiseen löytyy yhä vähemmän ammattiväkeä ja korjaaminen kestää kauemmin.

Urakointiyhtiöiden mahdollisuudet toimintansa kehittämiseen loppuvat viimeistään jatkuvaan tarjousrumbaan pääoperaattoreiden kanssa, koska ei varmasti tiedetä, onko vuoden päästä töitä vai ei. Niinpä jäljellä olevat työntekijät eivät piittaa pätkääkään yhtiöstään, puhumattakaan siihen sitoutumisesta. Kehitä ja kehity tästä sitten.

Usein pitkän kehityskaaren tuloksena organisaatiomalleissa ympyrä sulkeutuu ja palataan lähtöruutuun. Ehkä nyt olisi tietoliikenneoperaattoreilla ja energiayhtiöillä yhteenvedon paikka: kuinka tässä näin kävi?

Edullisinta yhteiskunnalle ja lopulta myös näille yhtiöille olisi palkata omaa väkeä hoitamaan retuperällä olevia yhteyksiään. Voittojen tavoittelun sijaan pitäisi panostaa sähkölinjojen raivaamiseen, rakentamiseen, maakaapelointiin, televerkkojen laajakaistoihin ja matkapuhelinverkkojen toimivuuteen. Näin saisimme esimerkin toimivasta palveluperiaatteesta, joka toimisi mallina myös muille valtio- ja kunta-alankin vastaavia ulkoistamisia suunnitteleville.

Verkkourakointiyhtiöt eivät ole työntekijöilleen yhtään muita armollisempia. Saatujen sopimusten mukaan joko irtisanotaan tai rekrytoidaan uudelleen. Vain yrityksen nimi haalareissa vaihtuu, työt pysyvät samoina.

VESA LAHTI tietoliikenneverkkorakentaja, evp. Muurame

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

LyhyetKesätapahtumat kiertoon, rallit Seinäjoelle, tangomarkkinat tänne.Ja Ailamarista kuningatarEn ole koskaan syönyt pizzaa tahi hampurilaista, en ole somessa, mutta pärjäilen. Sh, kun olen vältän näitä.

Kaupunki ei välitä melusaasteesta

Masennuseläkkeet ovat kestämättömällä tasolla

Psyyken lääkintä on viimeinen keino

Lyhyet

Kansallisarkisto, sotiemme historian tutkimus ja SS-olettamukset

Avoin kirjeeni kansanedustajille

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.