Valtakunnan vihollisia?

Autokouluyrittäjät tuntuvat nyt olevan valtakunnan vihollisia. Ministeri Kyllönen on ottanut voimakkaasti kantaa ajokorttien hintoihin ja sanonut muun muassa, että hänen mielestään sopiva hinta ajokortista oli noin 1500 euroa.

Voisi kuvitella, että ministeritason ihminen tekisi taustatyötä ja laskelmia ennen kuin julkisesti ilmaisee voimakkaasti mielipiteensä. Miten tuohon 1500 euroon päästään?

Nyt on puheisiin heitelty valtakunnan ajokorttihintojen yläpäitä kertomatta, mistä hinnasta on kyse. Onko kyse pelkästä perusvaiheesta: sen autokouluosuudesta vai kaikista kuluista? Vai puhutaanko hinnasta pitkään ajokorttiin saakka: sen autokoulukurssin osuudesta vai koko hinnasta sisältäen valokuvat, lääkärintodistukset, lupamaksut, tutkinnot ja radat?

Palveluja verotetaan 24 prosentin arvonlisäverolla. Palvelualoilla ei ole hirvittävästi ostoja, jotka alentaisivat tuota maksulle jäävää nettoveroa. Vuoteen 1994 saakka meillä oli liikevaihtovero, jota palveluista ei maksettu. Kun arvonlisävero tuli, se määrättiin autokoulupalveluihin täytenä.

Autokoulut rinnastettiin tanssi- ja ratsastuskouluihin. Nyt ajokortista puhutaan lähes yleissivistävänä, ja se on moneen työpaikkaan ehdoton edellytys.

Kouluopetus, yliopisto-opetus ja ammattikoulutus ovat verottomia. Esimerkiksi ammattikoulujen logistiikan koulutuksessa saadaan ajokortit ”ilmaiseksi”. Henkilökuljetus, muun muassa taksit, toimivat 10 prosentin alennetulla verokannalla.

Olisi aiheellista miettiä ajokortin arvonlisäverokantaa. Jos pidettäisiinkin autokoulutunnit laulamalla ja tanssimalla, voitaisiinko meidät silloin laskea esiintyviksi taiteilijoiksi, joiden ei tarvitse maksaa arvonlisäveroa ollenkaan?

Lisäksi terveisiä Pasi Niemiselle Autoliittoon: liittohan ajaa yksityisautoilun asiaa. Jos ammattimainen koulutus ei edistä turvallisuutta, mikä sitten?

Liikenneopettajien vilpitön tarkoitus on opettaa asiakkaita hyvin.

Myös opetuslupalaisten autokoulutuntien hinnasta on käyty kovaa keskustelua. He käyvät kolme teoriatuntia ryhmässä ja neljä henkilökohtaista tuntia ajo-opetuksessa.

Sen perusteella, miten paljon opetuslupaperheiden kanssa kuluu aikaa teoria- ja ajotunneilla heidän pyynnöstään ja kyselyistään johtuen, ei yhteisopetus ole tarpeetonta.

Jatkuvuuteen ja ajanmukana pysymiseen tarvitaan myös rahaa. Minä, yritykseni ja lähipiirini eroamme välittömästi Autoliitosta.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.