Vammaispalveluissa aina yksilöpäätökset

Ksml julkaisi 5.1. artikkelin ”Vammaisperheiltä kantelu”, jossa käsiteltiin Jyväskylän kaupungin vammaispalveluiden toimintaa ja palvelujen myöntämistä vammaisille.

Jyväskylän vammaispalveluissa on yli 2 000 asiakasta. Vammaislainsäädännön perusteella myönnettävistä palveluista tehdään vuosittain yli 3 000 päätöstä. Joukkoon mahtuu monenlaisia palveluntarpeita ja asiakkaita sekä mielipiteitä palveluntarpeesta, määrästä ja järjestämistavoista. Päätöksiä tekevät kaupungin sosiaalityöntekijät ja palveluohjaajat, jotka ovat kokeneita työntekijöitä.

Välttämätön avuntarve arvioidaan aina yksilöllisesti. Lääketieteellinen diagnoosi tai haittaluokka ei automaattisesti oikeuta tiettyihin palveluihin, vaan ratkaisevaa on vammaisen henkilön yksilöllinen toimintakyky ja välttämätön avuntarve. Kaupungin peruspalvelut, kuten terveydenhoito, päivähoito ja opetus, ovat ensisijaisia palveluita myös vammaisille, ellei vammaisuutta koskevassa lainsäädännössä palveluista toisin säädetä.

Asiakkaan näkemys välttämättömästä avuntarpeesta ei valitettavasti aina ole samanlainen kuin palveluja järjestävällä viranomaisella. Erityislakien tulkitseminen ei ole yksiselitteistä ja usein linjausta joudutaan hakemaan myös oikeuskäytännöstä.

Suomessa vammaisten palvelujärjestelmä on monimuotoinen. Palveluita tarjoaa kuntien lisäksi mm. Kela ja vakuutuslaitokset. Huomioitavaa on se, että vaikeavammaisuus määritellään eri tavalla eri palveluiden välillä.

Vammaisten, kuten ei muidenkaan kuntalaisten, kaikkiin palvelutarpeisiin ole valmiita ratkaisuja kunnan taholta. Kunta tarjoaa pääsääntöisesti sellaisia palveluja, joita laki velvoittaa sen järjestämään. Toimintaa ja toimintatapoja täytyy kuitenkin arvioida ja kehittää koko ajan aktiivisesti. Kaupungin tavoitteena on kohdella kaikkia kuntalaisia tasapuolisesti lain velvoitteet täyttäen sekä asiakkaiden osallisuus huomioiden.

Kaupungin vammaispalveluiden henkilöstö tekee laadukasta, asiakkaiden tarpeista lähtevää ja erityisosaamista vaativaa työtä kuntalaisten parhaaksi. Siitä iso kiitos heille.

Kati Kallimo

vastuualuejohtaja

Pirkko Soidinmäki

palvelujohtaja

Sari Antila

palvelupäällikkö

Jyväskylän kaupunki

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lukijan kuva

Älä lopeta sanomasta kauniita

Vanhemmuuden tärkein taito on ymmärtää lasta

Joukkoliikennettä kehitettävä rohkeasti Jyväskylän seudulla

”Ratsastus on helppoa”

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.