Vapaata ajattelua vai vapaa-ajattelua

Keuruulainen Ilari Kotimäki ihmettelee vapaa-ajattelun olemusta ja kritisoi Vapaa-ajattelijain liiton toimintaa (Ksml 31.5.). Kotimäki on erityisen hämmentynyt siitä, ettei liitto edusta hänen mielestään vapaata ajattelua.

Lienee paikallaan selventää, mistä termi vapaa-ajattelija on peräisin ja mitä sillä tarkoitetaan. Vapaa-ajattelun aatteelliset juuret ulottuvat muinaiseen Intiaan ja Kreikkaan ja nimitys ’vapaa-ajattelu’ alkoi levitä laajemmin 1600-1700 -luvuilla. Mistään uudesta ilmiöstä ei siis ole kysymys.

Historiansa alussa vapaa-ajattelulla tarkoitettiin uskonnosta tai uskonnollisista dogmeista vapaata ajattelua ja itse asiassa tuo satoja vuosia vanha määritelmä pätee edelleen tänäkin päivänä. Vapaa-ajattelijat perustavat maailmankuvansa omaan järkeensä ja tieteelliseen tutkimustietoon.

Vapaa-ajattelijoita kritisoidaan usein oman nimityksensä vuoksi, sillä monia se hämmentää. Kotimäen tavoin monet mieltävät, että vapaa-ajattelijoiden tulisi ajatella kaikista asioista kirjaimellisesti täysin vapaasti eli neutraalisti kaiken sallien. Mitään ei saisi kritisoida, eikä mihinkään saisi ottaa kantaa. Tätä hämmennystä ja väärinkäsitystä voitaneen poistaa aktiivisemmalla tiedottamisella siitä, mitä vapaa-ajattelulla oikeasti tarkoitetaan.

Haluan myös selventää Vapaa-ajattelijain liiton rakennetta, sillä Kotimäki niputti yhteen kirjoituksessaan kasan erilaisia uskonnottomuuden parissa toimivia yhdistyksiä sekä veti mukaan myös Vihreät -puolueen. Vapaa-ajattelijain liitto muodostuu paikallisyhdistyksistä, jotka ovat siis liiton jäseniä. Liitto on poliittisesti täysin sitoutumaton, sillä ei ole vihreiden kanssa sen enempää tekemistä kuin muidenkaan poliittisten puolueiden.

Kotimäki ei pidä siitä, että Vapaa-ajattelijain liitto on kritisoinut kohua herättänyttä virsivisaa. Liiton kannan hän on esittänyt aivan oikein: ”liitto katsoo, että virsien tuominen muille kuin uskonnon oppitunneille on ristiriidassa uskonnonvapauden ja opetuksen tunnustuksettomuuden kanssa”. Ja itse asiassa myös sen uskonnon opetuksen tulee lain mukaan olla tunnustuksetonta.

Virsivisasta kohistessa on monelta mennyt ohi tärkeä huomio. Vapaa-ajattelijain liitto otti tiedotteessaan kantaa eritoten opetushallituksen rooliin virsivisan markkinoinnissa. Vapaa-ajattelijoiden mielestä ei ole opetushallituksen tehtävä kehottaa kouluja virsien järjestelmälliseen laulattamiseen.

Evankelisluterilaisen kirkon oman määritelmän mukaan virsi on laulettu rukous, joten eikö niiden laulaminen ole uskonnon harjoittamista? Erityisesti virsivisajupakassa herätti kysymyksiä opetusneuvos Pekka Iivosen jääviys asiassa, hän kun on virsivisaa järjestävän Seurakuntien Lapsityön keskus ry:n hallituksen jäsen.

Lopuksi Kotimäki kysyy, unohdammeko me vapaa-ajattelijat oman jumalamme vai väitämmekö, ettei meillä sitä ole. Vastaus on yksinkertainen. Vapaa-ajattelijoiden mielestä jumalaa ei ole.

Heidi Friman

varapuheenjohtaja

Keski-Suomen vapaa-ajattelijat ry

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Masennuseläkkeet ovat kestämättömällä tasolla

Psyyken lääkintä on viimeinen keino

Lyhyet

LyhyetKesätapahtumat kiertoon, rallit Seinäjoelle, tangomarkkinat tänne.Ja Ailamarista kuningatarEn ole koskaan syönyt pizzaa tahi hampurilaista, en ole somessa, mutta pärjäilen. Sh, kun olen vältän näitä.

Kaupunki ei välitä melusaasteesta

Lyhyet

Avoin kirjeeni kansanedustajille

Kansallisarkisto, sotiemme historian tutkimus ja SS-olettamukset

Lyhyet

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.