Vielä kerran kirkkopuistosta

Jyväskylän Elävän Kaupunkikeskusta ry:n toiminnanjohtaja Mari Pitkänen kirjoitti järkyttyneensä Kirkkopuiston alle suunnitellusta pysäköintitilasta käydystä keskustelusta (Keskisuomalainen 7.11.). Hän totesi myös, että hanketta vastustetaan virheellisin ja epäloogisin perustein. Kirjoituksessa oli runsaasti täysin kestämättömiä väitteitä hankkeen puolesta.

Ensinnäkin Jyväskylän Elävän Kaupunkikeskusta ry:n tulisi pohtia omia tavoitteitaan vuoden vaihteessa toteutuvien kuntaliitosten vuoksi. Uusi Jyväskylä on kaupunki, jossa on useita voimakkaita keskustoja, joiden kehitys on turvattava! Tilannetta on tarkasteltava suunnittelullisesti huomattavasti laaja-alaisemmin kuin mitä toiminnanjohtaja Mari Pitkänen kirjoituksessaan totesi. Yleiskaavatasoisesti tulisi ryhtyä pohtimaan, miten kehitetään Korpilahden keskustaa, Vaajakoskea, Palokkaa, Tikkakoskea, jne. Täysin perusteetonta on antaa kuva, että kaupungin kehitys pysähtyy, mikäli Kirkkopuistoon ei ehdotettua pysäköintitilaa rakenneta.

Todellista liioittelua kirjoituksessa oli, että "riesaksemme jää rakentamaton Paraatiaukio ja rujo parkkikenttä Kirkkopuiston kupeessa". Kirkkopuisto on Jyväskylän keskustan kaunein alue, eikä sitä tule tuhota ehdotetulla tavalla siitäkään huolimatta, että kaikki kiinteistönomistajat eivät saa toivomaansa rakennusoikeutta. Pitää asettaa oikeat arvot vastakkain ja käsitellä niitä oikeassa suhteessa ja järjestyksessä!

Toiminnanjohtaja totesi kirjoituksessaan, että "Jyväskylän keskustaan ei kuitenkaan rakenneta mitään uutta ilman pysäköintipaikkojen lisärakentamista". Tämä on totta, mutta sanomatta jäi, että nuo pysäköintipaikat määrätään asemakaavassa. Ja siitä on juuri kysymys Kirkkopuiston osalta. Valtiontalon kulman lisärakennusoikeuden vaatimat autopaikat voidaan rakentaa osittain omalle tontille ja osa jonnekin lähistölle, ei Kirkkopuistoon.

Pitää muistaa, että ruutukaava-alueen rakennusoikeutta nostettiin Kauppakadulla huomattavasti vaatimalla lunastettavaksi osan pysäköintipaikoista muun kuin asuntotuotannon osalta kauempana olevista pysäköintilaitoksista. Tämä ratkaisumallihan jätettiin tutkimatta, kun valtuustolle tuotiin ehdotus pörssiyhtiö SRV:n ja kaupungin välisestä esisopimuksesta ja noin kuuden miljoonan euron lahjoituksesta!

Ratkaisu löytyy hyvällä tahdolla

Aivan käsittämätön oli väite, että mikäli Kirkkopuiston pysäköintilaitosta ei toteuteta, "on oikeudenmukaisuuden nimissä vaadittava keskustan ulkopuolistenkin kaupan rakennushankkeiden toteuttamista ilman pysäköintitilaa". Tämähän on täysin mahdoton ajatus! Pysäköintipaikat on luonnollisesti toteutettava määräysten mukaisesti kaikkien hankkeiden osalta. Jokainen on myös nähnyt, että niitä markettien tonteilla riittää.

Kirjoituksessa todetaan, että "keskusta, joka ei muutu ja kehity, on pian kuollut keskusta". Tämähän on Jyväskylässä tiedostettu erittäin hyvin viime vuosikymmenten aikana. Erinomaisella suunnittelulla on luotu todella toimiva ja viihtyisä kaupallinen keskusta, jota on mm. kävelykeskustan valmistuttua käyty ihailemassa ja ottamassa mallia lähes kaikista maamme suurimmista kaupungeista, jopa ulkomailta. Toteuttaminen on pidetty hyvien suunnitteluperiaatteiden mukaisesti "näpeissä". Tästä on kysymys Kirkkopuiston osalta. Vanhojen kulttuurikohteiden puolustaminen on nimenomaan kaupungin kehittämistä oikealla tavalla!

Asian ratkaisee lopullisesti uusi kaupunginvaltuusto. On erittäin mielenkiintoista seurata, miten liitosalueiden päättäjät suhtautuvat hankkeeseen. Harras toiveeni on, että esisopimusta SRV:n kanssa tarkennettaisiin niin, että pysäköintipaikat ovat osittain tontilla ja loput pysäköintilaitoksessa muualla kuin Kirkkopuistossa. Hyvällä tahdolla ja asiantuntemuksella ratkaisu löytyy aivan varmasti, tiedän sen menneiltä vuosilta.

AHTI VIELMA kaupunginvaltuutettu (kok.) Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Kesätyöseteli kaikille päättöluokkalaisille!

Ennätyksiä ilman lapinlisää

Lyhyet

Lippumme elää ajassa

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Punamullan jakopolitiikan paluu

Nopeuden palvonnassa unohtuu tavaraliikenteen hidastava vaikutus

Lyhyet

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.