"Autoilu ja lentäminen eivät ole tulevaisuutta", kirjoittaa Maia Fandi (Ksml 29.05.).
Jyväskylän sisäisäisellä liikenteellä ja lentoliikenteellä ei ole mitään tekemistä keskenään.
Kirjoittajan ajatus vähentää valtion verotuloja rajoittamalla yksityisautoilua ja lisätään yhteiskunnan menoja tukemalla julkista joukkoliikennettä, on silkkaa populismia (vrt.junalippujen hinnat). En usko, että Moksista tai Rutalahdesta ikinä päästään tunnin välein julkisella kaupunkiin. Yksityisautoilu on valtiovallalle niin suuri rahasampo, että yksityisautoilun alasajajien joukko voi muodostua aika suppeaksi.
Ilmeisesti vihreän ajattelun mukaan kaikkien ihmisten tulisi asua ruutukaavassa, ja liikenne tapahtuisi junalla tai polkupyörällä ruutukaavasta toiseen. Muuta selitystä en moiselle kirjoitukselle ymmärrä. Vai olisiko vaalien läheisyys kenties pontimena.
Minua jäi jutussa kaivelemaan sen oikean asian puuttuminen. Kun yhteiskunnan tuki on yksi ohjauskeino markkinataloudessa ja ihmisten käyttäytymisessä, tukien suuntaamisella on laajakantoinen vaikutus. Valtiovalta on suunnannut joitakin tukimuotoja jopa järkevästi, muun muassa suosimalla verotuksellisesti vähäpäästöisiä autoja.
En vastusta joukkoliikenteen luonnollista kehitystä taajamissa ja olisin valmis tukemaan sitä haja-alueilla, mutta vastustan yksityisautoilun rajoittamista vain rajoittamisen ilosta.
URPO LOHI Jyväskylä
Jos luet kommentteja tai kirjoitat niitä, muut käyttäjät voivat nähdä, milloin olet kirjautuneena palveluumme. Jos haluat, etteivät muut näe paikallaoloasi, voit estää sen asetuksista. Jos haluat vaihtaa nimimerkkiäsi, voit tehdä sen täältä.