Vihreää liikenneajattelua

"Autoilu ja lentäminen eivät ole tulevaisuutta", kirjoittaa Maia Fandi (Ksml 29.05.).

Jyväskylän sisäisäisellä liikenteellä ja lentoliikenteellä ei ole mitään tekemistä keskenään.

Kirjoittajan ajatus vähentää valtion verotuloja rajoittamalla yksityisautoilua ja lisätään yhteiskunnan menoja tukemalla julkista joukkoliikennettä, on silkkaa populismia (vrt.junalippujen hinnat). En usko, että Moksista tai Rutalahdesta ikinä päästään tunnin välein julkisella kaupunkiin. Yksityisautoilu on valtiovallalle niin suuri rahasampo, että yksityisautoilun alasajajien joukko voi muodostua aika suppeaksi.

Ilmeisesti vihreän ajattelun mukaan kaikkien ihmisten tulisi asua ruutukaavassa, ja liikenne tapahtuisi junalla tai polkupyörällä ruutukaavasta toiseen. Muuta selitystä en moiselle kirjoitukselle ymmärrä. Vai olisiko vaalien läheisyys kenties pontimena.

Minua jäi jutussa kaivelemaan sen oikean asian puuttuminen. Kun yhteiskunnan tuki on yksi ohjauskeino markkinataloudessa ja ihmisten käyttäytymisessä, tukien suuntaamisella on laajakantoinen vaikutus. Valtiovalta on suunnannut joitakin tukimuotoja jopa järkevästi, muun muassa suosimalla verotuksellisesti vähäpäästöisiä autoja.

En vastusta joukkoliikenteen luonnollista kehitystä taajamissa ja olisin valmis tukemaan sitä haja-alueilla, mutta vastustan yksityisautoilun rajoittamista vain rajoittamisen ilosta.

URPO LOHI Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Tietoisuuden lisääminen kieli­mahdollisuuksista ei tapahdu hetkessä

Edullisempaa parkkitilaa kaasu- ja sähköautoille

Ratkaisut ovat jäsenmaiden käsissä

Lyhyet

Lyhyet

Kehitystyötä ei ole vara hukata

Oppimateriaalien hankintaan yhdenvertaisia ratkaisuja

Kivihiili kiellettiin jo

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.