Virhepistejärjestelmä liikennerikkomuksiin

Kuljetusyrittäjät kokevat perustellusti nykyisen ajokieltojärjestelmän kohtuuttomana. Nyt ajokortti otetaan pois määräajaksi, jos vuodessa tapahtuu kolme tai kahdessa vuodessa neljä liikennerikettä. Liikenteen vaarantamisen vakavuusaste vaikuttaa vain ajokiellon pituuteen.

Liikennerikkomukset ovat vakava asia. Rangaistuksia tarvitaan. Ne eivät saa merkitä ammattiaan harjoittavan henkilön tulojen poistamista. Esimerkiksi lievissä ylinopeuksissa ajokiellon määrääminen on raskas elinkeinoon kohdistuva rangaistus. Ammattihenkilö saattaa huomaamattaan ajaa lievää ylinopeutta vaarantamatta tosiasiassa liikennettä millään tavalla.

Eräissä muissa maissa on käytössä virhepisteytysjärjestelmä, jollaista maantieliikenteen järjestöt ovat ehdottaneet meillekin. Rikkomuksista tulisi virhepisteitä teon vakavuusasteen suhteessa. Tietty määrä pisteitä laukaisisi rangaistuksen ja sen saamisen jälkeen pisteet nollautuisivat. Vakavat teot johtaisivat nykyistä nopeammin ajokieltoon ja lievät rikkomukset saisivat kevyemmän kohtelun. Rattijuopumus ja törkeät liikenteenvaarantamiset olisivat pisteytyksen ulkopuolella.

Nykyinen jäykkä malli saattaa aiheuttaa pienelle kuljetusyritykselle tilanteen, jossa tämän talous ja kuljetussopimus voivat vaarantua. Hallitukselta on syytä odottaa pikaista tieliikennelain muutosesitystä, jolla järjestelmä uudistetaan. Hyvän pohjan tarjoaa virhepisteytysjärjestelmä.

TOIMI KANKAANNIEMI kansanedustaja (kd.) Uurainen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Lyhyet

Lyhyet

Rinteen pikavippibudjetti kurittaa ahkeraa keskiluokkaa

Hyvinvoivat vanhemmat ovat hyvinvoivien lapsien voimavara

Tuntuu hyvältä, kun voi parantaa ihmisten arkea

Oikeaa isänmaallisuutta globaalissa maailmassa

Lyhyet

Lyhyet

Kesätyöseteli kaikille päättöluokkalaisille!

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.