Yhdessä opimme eniten

Kiitokset koululainen Santeri Hällille (31.5.) rakentavasta puheenvuorosta. On vaikea ymmärtää ikiaikaista koulukulttuuria, jossa se, joka luulee kaiken tietävänsä, kyselee niiltä, joiden ei usko mitään tietävän.

Koulussa kannattaakin mahdollisimman usein kääntää kyselyn suuntaa niin, että oppilaat tekevät kysymykset ja asiantuntijaopettaja ohjaa etsimään vastauksia.

Runsaan neljän vuosikymmenen opettajakokemuksella tiedän tämän hyvin hedelmälliseksi: opettaja oppii näkemään, mistä oppilaat ovat kiinnostuneita ja miten he ajattelevat.

Opettaja oppii oppilailtaan ja oppilaistaan ja oppilaat oppivat opettajan täydentävistä ja syventävistä kysymyksistä.

Tietäminen on tien kulkemista. Yhteisiin kiinnostaviin kysymyksiin vastausten hakeminen yhdessä auttaa oppimaan.

Opettaja aikuisena voi toimia työnjohtajana silloinkin, kun oppilas opettaa tai kun oppilaat opettavat toisiaan. Näin kai nykykoulussa toimitaankin työmuotoja vaihdellen ja parhaita oppimistapoja etsien.

Toivon Sinulle ja kaikille luokkatovereillesi innostavia oppimiskokemuksia!

Marja-Leena Viljanen

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Taitetun indeksin oikaisu lisäisi verotuloja

Kenen käsissä Jyväskylän kaavoitus?

Lyhyet

LyhyetRaamattuun uskovat eivät ole joko lukeneet tai ymmärtäneet sitä.Esim: 1. Moos. 19: 7–8Perustotuus: ”Ihminen olet ja tulet pysymään eliöiden ja elottoman ympäristön vaikutusverkoston osana.”

Lyhyet

Venäjä, idästä ei mitään uutta

Myös yksityishenkilöiden veronkierto estettävä

Masennuksesta ja surusta

Lyhyet

Tulevaisuuden työelämä kaipaa ”sosiaalisia nörttejä”

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.