Yksityistämisessä jäitä hattuun, hallitus

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin (kesk.) johdolla aikoo hallitus jälleen kaupata kansainvälisille toimijoille kansallisomaisuuttamme. Kyse on VR:n noin 4,5 miljardin euron omaisuudesta sekä VR:n liikennetoiminnasta.

Eikö hallitus ole oppinut mitään aiemmista hölmöilyistä? VR:n yksityistäminen on ollut esille jo vuosia sitten.

Muistelen omalta eduskuntakaudeltani, kun maaliskuussa 2013 täysistunnossa otin kantaa asiaan toteamalla muun muassa seuraavaa:

”Haluan muistuttaa edustajia Britanniasta. Rautarouva Margaret Thatcher päätti pääministerinä privatisoida Iso-Britannian rautatieliikenteen. Ostajia toki löytyi. Ensimmäisen kaupan jälkeen tehtiin kaikkiaan puolenkymmentä yrityskauppaa, ennen kuin älyttiin ottaa rautatiet jälleen Iso-Britannian hallintaan ja huostaan. Siinä vaiheessa rautateiden kunto – puhumattakaan kalustosta – meni erittäin huonoksi, joten kunnostaminen tuli kalliiksi Iso-Britannian veronmaksajille”.

Merkittävin moka Britanniassa oli myydä rataverkko pörssiyhtiölle, jolloin uusia omistajia kiinnosti enemmän osinkotuotot kuin rataverkon ylläpito.

Tämän kaltainen toiminta aiheutti mm. vuoden 2000 Hatfieldin suuronnettomuuden, kun yksityinen yhtiö ei ollut tehtäviensä tasolla.

Yhtiö päätyi lopulta konkurssiin, kun yhtiön varat eivät riittäneet rataverkon kunnon palauttamiseen.

Suosittelenkin, että Eero Heinäluoman johtama tarkastusvaliokunta perehtyy asiaan ja kutsuu kuultavakseen vaikkapa Ruotsin valtiontalouden tarkastusviraston johtajana toimineen Claes Nordgrenin. Hän on perehtynyt valtion monopolien yksityistämiseen, mm. Ruotsin rautateiden privatisointiin.

Kauko Tuupainen

Jyväskylä

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Hallituksen joululahja köyhille ihmisille

Lyhyet

Lyhyet

Palautetaan nuorten luottamus

Vain viisi minuuttia?

Suomi-ruokaa joulupöytiin!

Huippututkijan tärkeysjärjestys

Lähisuhdeväkivalta on merkittävä ongelma

Ei pysäköintihallia Kirkkopuistoon

Lapsille parempi Jyväskylä

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.