Ylen Kioski ei syö kaupallista leipää

Toimittaja Kari Angeria kirjoitti 29.1. Antenni-palstalla Ylen uudesta uutis- ja ajankohtaispalvelusta Kioskista. Hän väitti Ylen syövän sillä kaupallisen median leipää.

Kioski on rahoitettu lopettamalla muita Ylen ohjelmia ja palveluja. Siihen ei siis ole sijoitettu lisää rahaa, vaan siihen on siirretty nykyisiä resursseja.

Toimitus on erittäin pieni suhteutettuna siihen, että se tuottaa viikossa 2,5 tuntia suoraa tv-lähetystä parhaaseen katseluaikaan. Tuotanto on toteutettu merkittävästi perinteistä tv-lähetystä kevyemmin, eikä ohjelmalla ole studiota vaan se tehdään toimitustilasta. Myös kuvaustekniikka on erittäin kevyttä.

Angeria väittää, että Kioski on ensimmäinen todellinen yritys saada yleisö mukaan median tekemiseen. Ei ole. Ylellä on työskennelty tämän teeman parissa vuosia: Suora Linja, Ajankohtaisen kakkosen teemaillat ja Yle Uutisten sosiaalisen median lukuisat joukkoistushankkeet.

Kioski toki etsii uutisille ja journalismille uusia muotoja, mutta niin Ylen tuleekin tehdä. Kioski etsii keinoja tavoittaa kokemuksellisella journalismillaan niitä, jotka eivät ole perinteisten tv- ja radiolähetysten äärelle löytäneet. Nämä yleisöt ovat vaikeita tavoittaa, ja kaupallisella medialla on tässä työssä kovin huonot mahdollisuudet pärjätä.

Tiedonvälityksen ja monipuolisen keskustelun tarjoaminen kaikille on Ylen lakisääteinen tehtävä.

Atte Jääskeläinen

Uutis- ja ajankohtaistoiminnan johtaja

Yle

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.