Ympäristölupamenettelyihin tarvitaan sujuvoittamista

Lauri Tarastilla työryhmineen on tärkeä tehtävä ympäristöasioihin liittyvien lupamenettelyjen helpottamisessa, onnea vaan työhön. Omilla ratkaisuilla menettelyjä voidaan jo nyt yrittää sujuvoittaa ilman lainsäädännön rukkaamista, ainakin kunnan lupamenettelyissä.

Meillä, jos hanke on useita lupia tarvitseva, asiat valmistellaan niin, että ne käsitellään ja päätetään yhtaikaa samassa kokouksessa. Tavoiteaikataulu on kolmen–kuuden kuukauden käsittelyaika.

Lupamenettelyssä on kuitenkin mukana tekijöitä jotka mutkistavat asioiden päättämistä, ja lainvoimaisen päätöksen syntymistä. Valitusprosessit tietyntyyppisten tunteita nostattavien toimintojen yhteydessä ovat sääntö, johon ei juuri ole poikkeusta, ja se lienee hyväksyttävä.

Meillä käsiteltyjen maa-aines- ja ympäristölupien yhteydessä on valtion asiantuntijaviranomainen ely alkanut toimia niin, että sitä ei oikein voi kunnan kannalta eikä etenkään asiakkaina olevien luvanhakijoiden kannalta enää hyväksyä saati ymmärtää.

Olemme olleet siinä luulossa, että ely olisi kunnan päätöksentekoa tukeva ja oikeaan ohjaava asiantuntija, joka lausuntojensa kautta vaikuttaa mm. pohjavesialueille tulevien lupahankkeiden lainmukaisuuteen. Ja näihin lausuntoihin on tähän asti jossain määrin luotettu, ja toimittu sen mukaan.

Nyt kuitenkin ely on alkanut edellyttää pohjavesialueille lupaa hakeneille toiminnoille kunnan lupien lisäksi myös vesilain mukaista avi:n vesitalouslupaa. Ely siis vaatii näille toiminnoille, kuten maa-ainestenotto, kaksinkertaista eri viranomaisen lupamenettelyä.

Käytännössä vaatimus tarkoittaa sitä, että kunnan lupamenettely keskeytettäisiin kunnes avi on tehnyt asiasta ratkaisun, viivästys asian käsittelyyn olisi vähintään vuodesta kahteen. Osa kunnan lupaa hakeneista ei ole lähteneet hakemaan avi:sta lupia ja asia on jäänyt siihen.

Muualla tehtyjen lupapäätösten ja oikeuksien tekemien ratkaisujen valossa elyn vaatimus ei kuitenkaan ole näyttänyt perustellulta. Niinpä nyt olemme lupaprosessissa jättäneet elyn vaatimukset tältä osin huomiotta. Tästä on ollut seurauksena se, että ely on valittanut kunnan lupapäätöksestä hallinto-oikeuteen, joten luvan lainvoimaisuus venyy vähintään vuodella tai kahdella.

Aiemmin ely on tyytynyt hallinto-oikeuden ratkaisuun. Kun ely on hävinnyt asiansa hallinto-oikeudessa, on seurauksena valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen, ja luvan lainvoimaisuus venyy toiset vuoden-kaksi.

Ja kun ely lopulta on hävinnyt asiansa korkeimmassa hallinto-oikeudessa lupa saa lainvoiman kolmesta viiteen vuotta vireille tulosta. Näin on siis oikeasti tapahtunut, ja meillä on ainakin yksi samanlainen lupaprosessi taas valitusvaiheessa.

Kunnan lupaviranomaisen työntekijöinä olemme yrittäneet selittää asiaa niin, että lainsäädännön epätarkkuuden ja heikkouden vuoksi elyn asiantuntijoiden pitää jatkuvasti hakea ennakkoratkaisuja oikeudesta.

Ei se tietysti oikein ole, koska tämä työllistää ja kuormittaa kunnan työntekijöitä ja varmasti myös oikeusistuimia.

Eikä näytä kovin tehokkaalle tai järkevälle hallinnolle, että eri oikeusasteissa pyörii tapauksia joissa viranomaiset on vastakkain asioissa joiden lopputulema ei sitten vuosienkaan selvittelyn jälkeen muutu.

Mutta erityisesti tämä on väärin lupaa hakeneita toiminnanharjoittajia kohtaan. Jo konsultilla teetetyn asianmukaisen lupahakemuksen hinta on useita tuhansia euroja. Yritystoiminnan suunnittelu ja rahoitus ei ole helppoa kun pelkästään toiminnan vaatimien lupien lainvoimaistumisessa voi mennä kolmesta kuukaudesta kolmeen jopa viiteen vuoteen.

Kokemustemme perusteella ehdotankin, että lakeja(ainakin maa-aines- ja vesilaki) selkeytetään ja tarkennetaan niin, että kaksinkertaista kahden eri viranomaisen samaa toimintaa koskevaa lupamenettelyä ei voida vaatia. Lisäksi voisi myös tutkia laajemmin sitäkin mahdollisuutta, että valtion viranomaisen tehtäviä, tai jopa viranomaisia vähennetään.

Jukka Lappalainen

ympäristötoimenjohtaja

Laukaa

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Uusimmat

Mielipidekirjoitus

Lyhyet

Kansallisarkisto, sotiemme historian tutkimus ja SS-olettamukset

Avoin kirjeeni kansanedustajille

Lyhyet

Lyhyet

Metsiä älköön hävitettäkö

Raskaussyrjintää on kunnissa yhä aivan liikaa

Pyöriä nuorille vai kuljetusapua vanhuksille?

Miksi päättäjiä ei kiinnosta tieteellinen tieto metsistä?

Akkujen metallit kaupan

KSML.fi:n uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.