Ei kaksi ilman kolmatta poliittista lehmäkauppaa

Valtiovalta on edelleen velvollinen saattamaan suunnitteluasteelle ja valmisteltava esitys Haapamäen rakentamiseksi uudelleen risteysasemaksi.

Perusteluina on: ”Valtiovallan lupaukset Haapamäen ohittavien oikoratojen valmistumiskompensaatioista”, joita ei koskaan toteutettukaan.

Jopa Veturipuistostakin tehtiin suuri kupla lupaamalla maat ja taivaat.

Nyt samalla Laukaan – ja Jyväskylään siirtorakennettavalla – avovankilalla, ohitettiin Haapamäki jo toistamiseen.

Eikö olisi jo korkea aika ”lisu­korttien” sijaan, jakaa sellaiset kortit, joita ei tarvitsisi jälleen kääntää pöytään.

 

Rautatiepeli on kovaa suurten kaupunkien sekä suurenrahan peliä!

Silti ei voi milloinkaan ymmärtää, että Suomen neljänneksi vilkkain risteysasema hiljennettiin hyvin häikäilemättömästi kompensaatiot totaalisesti unohtaen.

Aiheellista onkin nyt käyttää ajankohdista parhain ja kohdistaa rautatiekohteiden säästöt henkilöliikenteen nopeuttamiseen.

Se tapahtuu keskittämällä Haapamäelle luvatut kompensaatiot tavaraliikenteeseen ja siirtoon eri kiskoille Haapamäki pääohjauspaikkana.

Kun suunnitteluun lisätään kolmaskin poliittinen lehmäkauppa ja tuntuva Haapamäen menetys – eli Saarijärven – Haapamäen-rata, joka ennen sotia päätettiin rakentaa – niin tämän alueen rata-asiat nähdäänkin hyvin synkässä valossa

 

Nykypäivän liikenne vaatii tavaraliikenteelle omat kiskonsa ja vapaakapasiteettisen vientisataman sekä koko maan yhdistävät talouspoliittiset liitäntäyhteytensä.

Näistä paras kohde on peruskorjata Länsi-Suomesta Pori – Haapamäki-rata. Haapamäelle kokoava tavaraliikenteen päärata toimisi tällöin itärajalta länteen sekä Venäjälle ja Kauko-Itään johtavana yhdysratana.

Haapamäellä siihen yhdistyisi mitä mainioin syöttö ja säästörata, jolla torjuttaisiin turhat kaksoisraitteittamiset pääradan piiristä ja uudet ratapihat ja niiden laajennussuunnitelmat.

 

Pohjanmaan radalta Ylivieskasta Haapajärvi – Saarijärvi – Haapamäki kuuluvat myös kompensaatioratoihin, joilla myös korjattaisiin Haapamäen hiljentäminen kutakuinkin kohtuullisesti. Näillä yhteyksillä henkilöliikenne nopeutuisi koko maassa.

Hiljaisuus on kultaa, mutta ei kaikissa asioissa. Eikä varsinkaan rautatiesuunnittelussa, jossa järjellä ja kaukokatseisuudella on mittavat säästömahdollisuudet.

Eikä sovi unohtaa mainittujen ratojen valtakunnallista ja talouspoliittista merkitystäkään.

Siksi se on tämän vuosituhannen paras rautatiesuunnittelu kokonaisuus ja toteutettava mahdollisimman nopealla aikataululla.

Antero PohjonenKeuruu, Haapamäki

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.