Liian monta sovellusta alakoululaiselle

Lassi Vaismaa

Viime vuosina älylaitteiden käyttö opiskelun tukena on yleistynyt huomattavasti. Nyt koronaviruksen aiheuttaman pandemian takia se korostuu entisestään.

Koulujen ollessa suljettuna järjestetään etäopetusta mm. videopuhelujen välityksellä. Mutta vaikka teknologiasta on ollut paljon hyötyä, sen käyttö on kuitenkin tuonut mukanaan myös aivan uusia ongelmia.

Tänään aamulla kiinnitin huomiota siihen, kun alakouluikäinen pikkusiskoni yritti vanhempien avustuksella päästä ruotsin tunnille (ryhmävideopuheluun).

Linkki videopuheluun oli tullut sähköpostiin. Kukaan perheenjäsenistä ei tiennyt mihin sähköpostiin.

Luokan vanhempien Whatsapp-ryhmästä selvisi, että kyseessä oli oppilaan oma, koulussa tehty sähköpostiosoite.

Kukaan perheenjäsenistä ei tiennyt kyseisen sähköpostin olemassaolosta. Saati sitten, että mikä on kyseisen osoitteen tunnukset, että mihin ne tulisi syöttää.

Vanhempani kävivät läpi kaikki koulusta tulleet viestit, mutta mistään ei löytynyt mitään tietoa asiasta.

Lopulta asiaa selviteltiin puhelimitse rehtorin kanssa. En tiedä pääsikö pikkusiskoni lopulta ruotsin tunnilleen, sillä itse lähdin lenkille, mutta ajattelemaan se silti pisti.

Mieleen tulivat omat lukioajat, jossa tunnukset piti olla niin Wilmaan, Showbiehin, peda. nettiin, quizlettiin, dropboxiin, google classroomiin, sähköpostiin ja mihinkähän vielä.

Jokaisella opettajalla tuntui olevan oma sivusto, johon tuli tehtävien ohjeet ja mihin ne piti myös palauttaa.

Diginatiivina lukiolaisena selvisin tästä labyrintistä ihan kohtalaisesti, mutta en usko, että alakoululaiset ja heidän vanhempansa selviävät yhtä hyvin. Ei ainakaan yllä mainitun kohtauksen perusteella.

Ratkaisua on vaikea löytää, mutta onnistuisiko koulun tasolla sopia ja rajata sovellusten käyttöä siten, että alakoululaisen ei tarvitse toimia kuin yhdessä ympäristössä.

Kaikki tehtävänannot ja niiden palautukset olisivat samassa paikassa.

Yhden sivuston käyttäjätunnuksen ja salasanan alakoululainen saattaa hyvinkin muistaa. Samaa ei voi sanoa yli viidestä eri tunnuksesta.

Tietoa asioista ei enää tarvitsi kalastella aivan liian monesta eri osoitteesta, vaan kaikki tieto löytyisikin siitä samasta.

Olen aika varma, että tällainen käytäntö helpottaisi niin opettajien, oppilaiden kuin tämän hetken sijaisopettajienkin eli vanhempien arkea.

Mutta ratkaisu ei tietenkään ole aivan näin yksinkertainen. Sillä jo nyt monet sivustot, kuten Wilma ja Skype kaatuvat, kun liian monet henkilöt yrittävät käyttää niitä yhtä aikaa.

Ratkaisu ei kuitenkaan voi olla se, että monen eri sivuston ja sovelluksen käyttö langetetaan alakoululaisen harteille.

Eikä samanlainen muutos haittaisi myöskään yläkoululaisen tai lukiolaisen opiskelua.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu