Kiitos, että olet tilaajamme! Olet mukana turvaamassa laadukkaan journalismin tulevaisuutta ja saat parasta keskisuomalaista uutispalvelua.

Nelostietä on parannettava Hartolassa

Päijät-Hämeessä ja Keski-Suomessa on tuskailtu vuosia Nelostien heikkokuntoisuutta Hartolasta pohjoiseen. Nelostie on maamme tärkein ­tieyhteys Suomen etelä- ja pohjoisosien välillä. Se on elinkeinoelämän kuljetuksien tärkein runkoreitti ja myös matkailun ja työvoiman liikkumisen kannalta erittäin vilkas tie.

Aika on ajanut kapean ja mutkaisen tieosuuden ohitse. Siksi Hartolan ja Joutsan Oravakiven välisen tieosuuden kunnostaminen pitäisi aloittaa nopeasti. Tietyö olisi hyvää julkista elvytystä tilanteessa, jossa maan talous on nyt menossa voimakkaaseen lamaan.

Kuntoonlaittoon on valmis tiesuunnitelma. Sen mukaan remontti maksaa 24,9 miljoonaa euroa.

Nelostien parantamisesta Hartolan pohjoispuolella on lainvoimainen tiesuunnitelma, mutta se on voimassa vain ensi vuoden loppuun saakka. Jos rakentamista ei aloiteta tämän vuoden aikana, koko välin uudistaminen palaa alkupisteeseensä. Suunnitelmat on tehtävä ja hyväksytettävä eri viranomaisilla uudelleen. Se maksaa ja aiheuttaa paljon turhaa työtä yhteiskunnalle.

Nelostie on maamme ainoa pohjois–etelä-suuntainen eurooppalainen päätie eli TEN-T-tie. Hartolan ja Oravakiven välillä Nelostie ei vastaa tuota luokitusta eikä suomalaista pääväylien ykkösluokan palvelutason luokitusta.

Hartolan pohjoispuolisen osuuden parantamisen puolesta on poikkeuksellinen maakunnallinen yksimielisyys. Keski-Suomen liitto ja Päijät-Hämeen liitto ottivat helmikuun lopussa yhdessä kantaa asian puolesta. Kannanottoon yhtyivät myös molempien maakuntien yrittäjäjärjestöt sekä muun muassa Lahden teollisuusseura ja SAK:n Keski-Suomen aluejärjestö.

Maan hallitus on nyt keskittynyt koronakriisin ratkomiseen, mutta akuutin tilanteen helpotettua myös normaalin elämän ja yhteiskunnan toiminnan on palattava.

Suomi kaipaa koronakriisin helpotettua monenlaista elvytystä. Pääteiden kuntoonlaitto on tehokasta tulevaisuuteen investoimista.

Nelostien parantaminen edistää koko Suomen taloutta. Hartolan pohjoispuolen parantamisesta tarvitaan päätöksiä tänä vuonna.

Kommentoi

Mistä tänään puhutaan?

Uutiskirjeen tilaajana saat joka päivä toimituksen valitsemat kärkiuutiset - tilaa nyt!

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.

Palvelut