Ilmasto-oppia kouluihin – ja ilmastotekoja

Monissa kouluissa käytetään erilaisissa tehtävissä paljon paperia, vaikka sitä ei oikeasti tarvitsisi käyttää niin paljon.

Myös uusia koulukirjoja tilataan useammin kuin tarvitsisi, vaikka samoja kirjoja voisi kierrättää eli antaa ne seuraavana vuonna uusille oppilaille. Tehtäviä voisi paperin sijasta tehdä elektronisilla laitteilla, kuten niitä nytkin jo tehdään, mutta voisi tehdä enemmän.

Kouluissa ei huomioida ilmastonmuutosta tarpeeksi, vaikka se on suuri, vakava ja tärkeä asia.

Kouluissa tarjotaan paljon liharuokia ja kasvisruoat jäävät vähemmälle. Kyllä liharuokiakin saa mielestäni olla, mutta ei niin paljon.

Ilmastonmuutoksesta ei ylipäätäänkään puhuta kouluissa tarpeeksi, vaikka pitäisi, sillä oppilaiden ja myös opettajien pitäisi saada tietää esimerkiksi miten he voisivat hidastaa ilmastonmuutosta omilla teoillaan.

Kouluissa pitäisi ottaa ilmastonmuutosta enemmän huomioon ja siitä pitäisi puhua enemmän.

Suomessa monet saattavat ajatella, ettei heidän teoillaan ole niin paljon väliä, koska olemme pieni kansa ja täällä ilmasto voi paremmin kuin esimerkiksi Amerikassa. Mutta myös Suomessa teoilla on vaikutusta.

Monet nuoret oppilaat ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta ja siksi pitäisi saada myös opettajat ajattelemaan, mitä he voivat teoillaan tehdä ja miten he voisivat säästää ilmastoa ja saada heidät tekemään ilmastotekoja oppilaiden kanssa.

Ilmastonmuutoksesta voisi pitää omia oppitunteja, joilla opetettaisiin tapoja hidastaa ilmastonmuutosta ja mikä ilmastonmuutos ylipäätään on. Eli toisin sanoen ilmasto-oppia.

Sonia KettunenJyväskylän Normaalikoulu 8EJyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.