Yhteinen palvelukeskus Keski-Suomen kunnille

Keski-Suomessa monet kunnat tekevät tappiollisia tuloksia. Verotulot vähenevät, mutta kustannusrakenne ja toiminnot pysyvät ennallaan.

Tässä yhteydessä voi kysyä, täytyykö joka kunnassa olla talous-, henkilöstö-, tieto-, kiinteistö-, ym. hallinnon toimintoja?

Myöskin ydintoimintaan eli terveydenhuoltoon, infrastruktuuriin, kuntarakenteeseen ja koulutukseen liittyy paljon päällekkäistä hallinnollista toimintaa, käyttöomaisuutta ja investointeja.

 

Mielestäni Keski-Suomessa kannattaisi tutkia mahdollisuus palvelukeskuksen perustamiseen hoitamaan alueen kuntien johto- ja tukitoimintoja.

Yhtenäiset prosessit ja tietojärjestelmät takaisivat myös toiminnan tehokkuuden vertailtavuuden eri kuntien välillä ja raportointikin näin yhtenäistyisi.

Lisäksi kuntarakenteen muutos olisi helpompi hallita, kun tiedot ovat jo samassa tietokannassa ja prosessit yhteneviä.

Ja mitä tärkeintä, kuntien keventynyt organisaatio tuottaisi aikaa myötä myös säästöjä ja vähentäisi painetta veronkorotuksiin ja ehkä myös rakennemuutoksiin.

Kirjoitus on julkaistu Keskisuomalaisen Mielipide-osastolla.

Kari Halttunen

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.