Tarvitsemme nopeat yhteydet

Keski-Suomi kärsii sijainnistaan suhteessa muihin maakuntiin. Vaikka maakuntamme asettuukin suhteellisen etelään, elinkeinoelämä ja väestö on riippuvainen hyvistä väylistä.

Tulevaisuudessa lentoliikenne vähentynee entisestään. Maakunnan elinvoimaisuuden kannalta toimivan junaliikenteen merkitys vastavuoroisesti kasvaa.

Keski-Suomen maakunnan vahva vientiteollisuus – etenkin metsän, mutta myös metallin – osalta tukeutuu pääasiassa raideliikenteeseen.

 

Jyväskylän ja Tampereen välinen rataosuus on vilkkaasti liikennöity ja hyvin altis häiriöille. Matkustajajunat odottavat vastaantulevia ja ruuhkautuminen pahenee tavarakuljetusten volyymin kasvaessa.

Liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marin on todennut hallituksen ottavan vakavasti Keski-Suomen maakunnan raideliikenteen kehittämistarpeet.

Kilpailu maakuntien välillä on kovaa, mutta alueita on kehitettävä tasavertaisesti ja vastuullisesti.

On välttämätöntä, että hallitus osoittaa budjettiriihessä rahoitusta keskeisimmän rataosuutemme parantamiseen. Jyväskylä–Tampere -radan kehittäminen on sekä Keski-Suomen liiton että Jyväskylän kaupungin keskeisin edunvalvonnallinen hanke.

Budjettiriihessä on tultava tuloksia!

 

Me uskomme, että yhdessä olemme vahvempia. Yhteinen viestimme ratahankkeen edistämiseksi on kantanut.

Liikenne- ja viestintäministeri vastaanotti myös vielä ennen budjettiriihtä Keski-Suomen kansanedustajat yhteisen asian äärellä. Keski-Suomen aika on nyt.

 

Riitta Mäkinen, kansanedustaja (sd.), kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, JyväskyläPetri Honkonen, kansanedustaja (kesk.), Keskustan varapuheenjohtaja, Saarijärvi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu