Maltilla ajavalla ohittelijoita riittää

Risto Oinonen

Keski-Suomen teillä työmatkoillani olen havainnut seuraavaa (myös muualla).

Ajan rajoituksen mukaan 80 km/h. Varsinkin 13-tiellä ohittelijoita riittää. He ajavat ilmeisesti 100 km/h. Kyseisellä tieosuudella olen noin 40 kilometrin matkan. Laskelmieni mukaan ylinopeutta ajavat ”säästävät” aikaa ko. matkalla kuusi minuuttia.

Huomioitavaa on, että meitä rajoituksia noudattavia on muitakin eli ylinopeutta ajavat eivät koko aikaa voi ajaa satasta eli todellinen ”ajansäästö” on pienempi. Mihin sinä käyttäisit tuon 6 minuuttia?

Alueemme kansanedustaja(t) ovat huolissaan nelostien rajoituksen alenemisesta Äänekosken-Jyväskylän välillä satasesta kahdeksaankymmeneen kilometriin tunnissa. Matka on tuo sama 40 km. Polttoaineen kulutus nousee noin 15% nostettaessa nopeutta kahdeksastakympistä sataseen eli tuolla matkalla 6 litraa satasella kuluttava auto vie 0,36 litraa enemmän.

Jos litrahinta on 1,4 eur, tuhlataan 40 kilometrin matkalla 50snt. Joka päivä tämä 2 kertaa ja viikossa 5 työpäivää eli hukkaan meni viitonen / viikko.

Pysähtymismatka kahdeksankympin nopeudesta märällä asfaltilla noin 63 metriä, satasella noin 92 metriä. Lumisella kelillä vastaavat luvut noin 105 ja 156 metriä.

Jos pitää saada pysähtymään jonkin esteen vuoksi, veikkaan että tuo 56 metrin säästö pysähtymismatkassa tekisi hyvää. Tai ei ainakaan sattuisi niin paljon. Renkaiden kunto vaikuttaa pysähtymismatkaan, nämä em. luvut ovat tosi hyvillä renkailla.

Törmäysvoimilla on myös taipumus kasvaa voimakkaasti nopeuden lisääntyessä. Nopeus kaksinkertaistuu, voimat nelinkertaistuvat. Lisäksi auton turvalaitteista on enemmän hyötyä kun nopeudet ovat kohtuulliset.

Turvallista työmatka- ja muutakin liikkumista kaikille ja hyvää syksyn jatkoa!

Risto Oinonen

liikenneopettaja vuodesta 1988

kuljettajan tutkinnonvastaanottaja

Kivijärvi

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu