Tarvitaan elävä opetussuunnitelma

Eira Korpinen

Opetushallitus jakaa kotisivullaan tietoa uusista opetussuunnitelmista kaikille kansalaisille. Monet asiantuntijatahot ovat osallistuneet suunnitelmien tekemiseen viime vuosien aikana, mutta ovatko ne sittenkään vielä valmiit?

Eivät ole, sillä koko suomalainen yhteiskunta on jatkuvan muutoksen ja oppimisen tilassa. Pari vuosikymmentä on jo puhuttu ”oppivasta yhteiskunnasta”, mutta työttömyyden kasvu osoittaa, ettei siinä ole onnistuttu.

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra julkaisi Uusi koulutus -foorumillaan oman visionsa ”Maa, jossa kaikki rakastavat oppimista” (2014).

Tässä vihkosessa asiantuntijat valottavat eri näkökulmista koulutusta, opiskelua ja oppimista. Julkaisun otsikossa tiivistyy opetuksen suurin haaste, miten saada kansalaiset innostumaan opiskelusta. Se on opettajien tärkein tehtävä, mutta se on yhä vaikeampi tehtävä, sillä kilpailu lasten, nuorten ja aikusten ajasta on kovaa. Viihtymättömyys ja kiusaaminen verottavat oppilaiden jaksamista.

Mihin tarvitaan opettajaa? ”Mihin minua tarvitaan?” kysyy yhä useampi opettaja itsekin ja pelkää, ettei juuri mihinkään, jos häntä ei kuulla eikä opettaja saa osallistua oman työnsä kehittämiseen ja jos päättäjät kurjistavat opetusresursseja ja heikentävät opettajan työn muita edellytyksiä.

Opetussuunnitelmatyössä opettajan rooli on keskeinen, sillä aktiivinen, itseensä luottava, yhteisyökykyinen opettaja pystyy rakentamaan elävän opetussuunnitelman, jonka tekemiseen saavat osallistua oppilaat, vanhemmat, kollegat, elinkeinoelämän edustajat ynnä muut.

Siinä opettajan rooli voi vaihtua oppijan rooliin eikä terveen itsetunnon omaava opettaja koe sitä uhkaavana.

Koulu voi parhaimmillaan olla hyvinvoinnin keskus, jossa rakennetaan yhteistyössä elävää opetussuunnitelmaa, jonka tekemiseen osallistuu koko yhteisö.

Ehkä silloin voitaisiin puhua Elämän Suunnitelmasta. Sen ydin olisi kehittyvä, aktiivinen ja yhteistyöhön kykenevä ihminen, joka saa osallistua oman elämänsä rakentamiseen; hän on saanut jo lapsuudessa kokemuksen ”minä osaan, opin ja selviän”.

Eira Korpinen

professori emerita

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu