Volkswagen, miten hyvitätte autoremonttini?

Erkki Magga

Tuhansissa dieselautoissa, ei vain VAG-dieseleissä, on pakokaasujen kierrätysventtiili EGR pitänyt ohittaa joko kokonaan tai esimerkiksi 90-prosenttisesti, niin kuin autossani VW Polo 1,6 Tdi:ssä vm. 2010.

Polo kävi kahdesti takuuhuollossa, kun moottorin toimintahäiriöstä kertova valo syttyi. Viaksi paljastui molemmilla kerroilla tukkeentunut EGR-venttiili, mutta sitä ei asiakkaalle kerrottu.

Vian kerrottiin johtuvan muusta syystä, ensimmäisellä kerralla ilmamäärämittarin rikkoontumisesta, toisella kerralla likaisesta polttoaineesta. Takuukorjauksessa ei aukaistu tai vaihdettu kyseistä venttiiliä, vaan sitä yritettiin puhdistaa dielseliin sekoitettavalla moottorinpuhdistusaineella.

Vika tuli jo muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen uudestaan, merkkivalo syttyi. Mutta heti kun takuu loppui, VW-huolto ilmoitti, että nyt ainoa mahdollinen korjaus on vaihtaa koko EGR-venttiili, hinta töineen noin 1 700 euroa. Ja asiakas maksaa tietenkin kaiken.

Pakokaasun sisältämän polttoaineen uudestaankierrätys palotilaan sotkee lähes jokaisen VAG-dieselin EGR-venttiilin ennen 200 000 kilometriä, mutta useissa VAG- dieseleissä vaihto tulee eteen jo 100 000 kilometrin kilometrilukemilla.

Kun autooni oli laitettu uusi EGR-venttiili, sain neuvon, että koko pakokaasujen kierrätysjärjestelmä, mm. EGR-venttiili, pitäisi ohittaa ohjelmallisesti, muuten se olisi pian taas tukossa. Näin sitten tehtiin, eli taas 450 euroa lisää.

Autoon meni siis hieman yli 2 150 euroa, että sen saattoi taas katsastaa ja ajaa ilman tietoa uudesta kalliista remontista noin 100 000 kilometrin ajon jälkeen. Nyt Polo on siltä osin kunnossa, mutta kalliiksi kävi.

Jos VW nyt korjaa autoni polttoaineen kierrätysjärjestelmää huijauksensa vuoksi, menevät korjaukseen laittamani rahat hukkaan. Vaadinkin, että VW maksaa auton omistajille EGR:n tukkeentumisista tulleet kustannukset. Lisäksi autojen polttoaineen uudelleenkierrätys pitää saada toimimaan niin, että autoilija ei joudu maksamaan sadan tuhannen kilometrin välein kallista EGR:n vaihtamista.

Erkki Magga

Äänekoski

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu