Jyväskylän paikallisjunat nyt Keski-Suomen omissa käsissä

Väinö Jalkanen

Uusimpien tietojen mukaan liikenne- ja viestintäministeriö valmistee ministeri Anne Bernerin johdolla uusien raideliikennetoimijoiden sallimista niillä rataosilla, joilla VR Oy ei liikennöi. Uutinen tarkoittaa Keski-Suomelle historiallista mahdollisuutta: sillä on nyt vihdoin oikeus ryhtyä omatoimisesti rakentamaan paikallisjunaliikennettä ja tehdä siitä koko alueen menestyksen tae.

Jyväskylällä on muihin Suomen kaupunkeihin nähden erinomaiset mahdollisuudet nostaa vetovoimaisuuttaan laadukkaan paikallisjunaverkoston avulla.

Aivan kaupungin keskustasta lähtee rata valmiiksi neljään ilmansuuntaan ja maakunnan tärkeimmät asutuskeskittymät ovat aikoinaan kasvaneet juuri radan vaikutuspiiriin. Yliopistokin saa oman pysäkkinsä Mattilanniemeen.

Koska kermankuorintaan keskittynyt VR Oy on lopettanut Äänekosken paikallisjunat jo 1980-luvulla ja Keuruun suunnan liikenne uhkaa loppua maaliskuussa, uudet toimijat ovat tervetulleita näille osuuksille. Koska VR ei liioin pysähdy Lievestuoreella eikä Muuramessa, on tälläkin osuudella perusteltua hyväksyä uusi toimija.

Tarvitaan kaksi linjaa, sähköistämättömän osuuden Saarijärvi-Jyväskylä-Keuruu parina olisi sähköistetty osuus Jämsä-Jyväskylä-Hankasalmi. Kumpaakin linjaa liikennöitäisiin kaikkina päivinä samalla minuuttilukemalla 60 minuutin välein klo 5–01.

Tällöin paikallisjunaliikenteestä muodostuu palvelu, jonka varaan sekä koulut, työpaikat että uudet yritykset voivat perustaa toimintansa. Tämä tietää mittavia hyötyjä niin asukasviihtyvyyteen kuin koko alueen taloudelliseen kilpailukykyyn.

Syntyy metropolimainen seutukunta, jossa milloin tahansa on vaivatonta siirtyä Jyskästä Jämsänkoskelle, Halssilasta Hankasalmelle tai Vihtavuoresta Vesankaan.

Kun junat pysähtyvät pienissäkin kylissä Niemisjärveä ja Kintausta myöten, avautuu valtaisia mahdollisuuksia kaavoittaa radanvarret täyteen ihanteellisia asuinalueita, jotka ovat luonnon keskellä mutta vain 10–30 minuutin junamatkan päässä keskustasta.

Keski-Suomen kuntien tulisi itse olla asiassa aloitteellisia, suunnitella haluamansa tasoinen liikenne ja tilata se kilpailutettuna laadukkaimmalta operaattorilta. Liikennöitsijä voi olla myös kuntien itsensä omistama yhtiö, joka vuokraa junakaluston kalustopankilta.

Tunnin vuorovälin liikenne mahtuu olemassaolevalle radalle eikä vaadi jätti-investointeja kaksoisraiteisiin.

On hyvä muistaa paikallisjunien ennenkin kulkeneen Keski-Suomessa tihein vuorovälein, nimittäin aikana ennen kuin VR ajoi ne alas.

Nyt on aika kääntää maakunnan historiassa uusi sivu. Alkuun päästään muutamalla kiskobussilla, vaatimattomin laiturirakentein ja löytämällä ehdot täyttävä liikennöitsijä.

Keski-Suomi nousee kertaheitolla toiseen sarjaan kilpailussa tulevaisuuden veronmaksajista ja yritysinvestoinneista.

Logistisesti toimivampaa kaupunkiseutua kuin paikallisjunaliikenteen Suur-Jyväskylää on tähän maahan enää vaikeampi rakentaa.

Väinö Jalkanen

pianotaiteilija

Laukaa, Lievestuore

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu