Lukion luonnontieteistä on annettava numero

Sirpa Lappalainen

Opetushallitus on antanut luonnoksen uudesta lukion opetussuunnitelmasta. Yksi ehdotuksen heikkouksista liittyy arviointiin.

Mikäli opiskelija haluaa, hän voi tulevaisuudessa saada todistuksen, jossa ainoa numeroilla arvosteltu luonnontieteellinen aine on biologia. Sen sijaan humanistis-yhteiskunnallisista aineista suoritusmerkinnän voi pyytämällä saada ainoastaan psykologiasta, muista tulee numeroarvosana.

Syynä on se, että monissa luonnontieteellisissä aineissa pakollista opetusta on vain yhden kurssin verran. Tällaisista kursseista sekä enintään kahden kurssin mittaisista vieraan kielen opinnoista pitäisi opetussuunnitelmaluonnoksen mukaan saada arvio suoritusmerkinnällä.

Tällainen todistus ei ole tasapainoinen. Opetussuunnitelmaluonnos mahdollistaa sen, että halutessaan opiskelija voi painottaa lähes pelkkiä humanistis-yhteiskunnallisten aineiden arvosanoja. Vastaavaa ei ole mahdollista tehdä luonnontieteiden osalta. Keskiarvolla on merkitystä erityisesti ammattikorkeakoulujen hakumenettelyssä.

Lukion on tarkoitus antaa yleissivistävää opetusta. Yleissivistävyyteen kuuluu sekä luonnontieteellisten että yhteiskunnallis-humanististen aineiden hallinta. Tämän pitää näkyä myös arvioinnissa.

Epäkohdan korjaamiseksi arviointia on korjattava siten, että ainoastaan liikunnasta ja valinnaisista vieraista kielistä voisi muuttaa numeroarvosanan suoritusmerkinnäksi.

Sirpa Lappalainen

puheenjohtaja

Hanna Kaisa Hellsten

toiminnnanjohtaja

Biologian ja maantieteen opettajien liitto BMOL ry

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu