Kuolema ja kuntauudistus

Arja Sahlberg

Sosiaalipolitiikan toimia esittävä raportti luovutettiin ministeri Paula Risikolle ennen juhannusta. Siinä esitetään sukupolvivastuuta eli ylisukupolvivastuuta. Sillä on tekemistä nykyisen kunta- ja soteuudistuksen tilanteen kanssa.

Hallituksen oletetaan ja toivotaan istuvan kautensa loppuun eli vuoteen 2015. Seuraava hallitus kattaa vuodet 2016–2019. Vuonna 1944 syntyneet suurten ikäluokkien miehet ovat tuolloin 75-vuotiaita.

Suurimmalla osalla noista miehistä on puoliso. Omaishoidon tuki, mikäli se järjestyy, auttaa miehiä vanhenemaan puolison hoitaessa toivotusti kotona. Kahden seniorin talous on silti tuettunakin herkkä.

Seuraavan, siis nykyisestä laskettaessa kolmannen hallituksen aikana me suurten ikäluokkien naiset tulemme ennakoidun elinikämme lopulle.

Tilastollisesti nyt näytetään osoitettavan, että suurista ikäluokista kaikki elävät vähintään 100-vuotiaiksi, mikä ei tietenkään pidä paikkaansa.Miehistä ja naisista pieni prosenttiosuus elää yli 90:n tai sai vuoden ikään. Tähän vaikuttavat perimä, sosiaaliryhmä ja muut pitkää elämää tukevat tekijät, myös hyvin järjestetty intervallihoito kuten vaikka Kyllön sairaalassa.

Suurten ikäluokkien naisten, myös avioliitossa olleiden, hoito viimeisinä elinvuosina jää vielä enemmän yhteiskunnan vastuulle kuin miesten. Naisilla ei ole hoitajaa kotona. Erilaiset julkiset ja yksityiset hoitokoti- ja laitospaikat, joihin nytkin on jonoja, ovat erityisesti tarpeen juuri 2030-luvulla.

Kuolema on Jumalan; jatkosta huolehtivat seurakunta, hautaustoimi ja suku. Mutta viimeiset vuodet ennen kuolemaa ovat runsaasti hoitoa ja hoivaa vaativia.

Seuraavan hallituksen tehtävänä pitää olla tuon hoidon käytännöllinen järjestäminen. Seuraavilla hallituksilla ei ole enää aikaa hallinnon uudistamiseen.

Nuorempien ikäluokkien päälle ollaan nyt kaatamassa valtava lakiin ja kansainvälisiin sopimuksiinkin perustuva hoitovelvoite, jolle ei olla antamassa rakenteellisia ja siten taloudellisia puitteita poliittisen valtapelin vuoksi.

Millaisen ylisukupolvisen taakan me suuret ikäluokat, meidän päättäjämme, olemmekaan jättämässä nuoremmille ikäluokille? Nykyisessä kuntajärjestelmässä pienet ja syrjäiset kunnat, joiden hoitoväki ja väestö vanhenevat, joutuvat ankaraan kilpailutilanteeseen suurempien ja erityisesti kaupunkikuntien kanssa hupenevista ja niukoista hoitoresusseista.

Mistä ihmeestä pienille kunnille syntyy kilpailuvaltti? Mistä löytyy se bonus, millä pieneen kuntaan hakeudutaan mahdottomiin hoito- ja hoivatilanteisiin? Ei sellaista löydy.

Kunta- ja soteuudistus on saatava etenemään poliittisten puolueiden kesken eduskunnassa.

Arja Sahlberg

YTT, tarkastuslautakunnan ja

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu