Kasteopetus järkyttää

Kalevi Tapper

Sain ripistä ja kasteesta palautetta kirkon kasvatustyön papilta Johanna Liukkoselta (Ksml 11.6.). Oliko Johanna varma asiastaan vai mistä tämä varovaisuus ja ystävällinen ote?

Kautta historian ovat Jeesuksen suoraa opetusta jakaneet joutuneet vainon kohteeksi. En osaa ihmisille olla mieliksi, vaan joudun sanomaan tai kirjoittamaan asioita, joista kaikki eivät tykkää.

Kirkon kasteopetus järkyttää. Joidenkin pappien tulkinta on tämä: ”Lapsikaste liittää ihmisen kasteen armoon, uskoon ja pelastukseen”. Tätä oppia on ihmisille uskoteltu vielä kuolinvuoteellakin, että kasteen armo vie sielun autuuteen.

Ei minun raamatustani löydy näin rankkaa tekstiä, koska tämä tarkoittaa sitä, että Jeesuksen lähetyskäskyä ei tarvita.

Kirkon papit ottavat yhden jakeen ja sanovat, että koko perhekunta kastettiin. Mutta oikea tulkinta on: jos sinä uskot Jeesukseen, niin sinä pelastut ja myös sinun perhekuntasi.

Ei perhekunta pelastu sinun uskollasi vaan jokaisen tulee henkilökohtaisesti ottaa sana vastaan. Siihen eivät vauvat pysty, eivätkä tarvitsekaan, koska vauva on vielä viaton.

Seurakuntia hajoaa, jos ne rakennetaan hiekalle. Hyssyttely pois ja takaisin raamatun juurille ja elpyminen voi alkaa.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu