Tourujoen kunnostus on selvitettävä ennen kaavoitusta

Mauno Niskanen

Jyväskylän keskustan ja Kankaan alueen välissä sijaitsee Tourujoki, jonka tulevaisuus on noussut keskustelun kohteeksi Kankaan osayleiskaavan valmistelun yhteydessä. Joki on ollut kymmeniä vuosia teollisuusränninä ja sen keskivaiheilla sijaitsevan voimalan avulla on säännöstelty joen virtaamaa.

Tulva-aikoina joen säännöstely aiheuttaa alajuoksun eroosiota, kuivina kausina se on lähes hapeton lammikko. Aiemmin mainiona taimenjokena tunnettuun Tourujokeen ei lohikala ole päässyt kutemaan vuosikymmeniin.

Kankaan alueen kaavoituksen yhteydessä on ehdotettu joen palauttamista eläväksi joeksi, joka muodostaisi virkistyskeitaan uuden kaupunginosan tuleville asukkaille, mutta myös muille kaupunkilaisille. Jokihan sijaitsee keskellä kaupunkia. Joen ennallistaminen edellyttää voimalaitoksen padon purkamista ja koko uoman uudelleen rakentamista Palokkajärven ja Jyväsjärven välille.

Tällaisista vesistöjen rakentamishankkeista on Keski-Suomessa erittäin vankkaa ammattitaitoa.

Voimalan padon purkamisesta, joen uudelleen rakentamisen aikataulusta ja hankkeen rahoituksesta on syntynyt kiistakapula, joka näyttää jakavan asiaa pohtineet ihmiset kolmeen intressiryhmään: kaupungin asukkaat, asiaa valmistelevat virkamiehet ja poliittiset päätöksentekijät.

Kaupungin asukkaille tehdyn kyselyn ja Kankaan osayleiskaavan esittelytilaisuuksiin osallistuneiden kaupunkilaisten huomattava enemmistö haluaisi, että Tourujoesta tehtäisiin elävä, virkistäytymiseen sopiva joki ja sen toteutus tapahtuisi Kankaan alueen rakentamisen myötä.

Kaavoituksesta vastaavat viranhaltijat siirtäisivät voimalaitoksen padon purkamisen hamaan tulevaisuuteen ja jokiuoman kunnostuksen aikaan, jolloin Kankaan alue olisi jo valmiiksi rakennettu.

Taustalla lienevät Jyväskylän keskushallinnon ja Jyväskylän Energian johtavat virkamiehet, jotka ovat asettaneet kaavoittajille reunaehdoiksi voimalan säilyttämisen ja jokiuoman kunnostamisen siirtämisen aikaan, jolloin he ovat jo eläkkeellä. Tästä syystä myöskään uoman kunnostuksen rahoitusta ei ole kunnolla selvitetty.

Valtio on osallistunut vastaaviin kunnostushankkeisiin eri puolilla Suomea ja EU- rahoitusta on jaettu ympäri Eurooppaa vastaavanlaisiin hankkeisiin.

Nämä rahoitusasiat tulisi selvittää huolellisesti ennen Kankaan alueen kaavoituksen hyväksymistä ja rakentamisen aloittamista. Jos Kankaan alue rakennetaan ensin valmiiksi ja sitten suunnitellaan jokiuoman muokkaamista, Tourujoki tulee säilymään teollisuusränninä vuosikymmeniä.

Asutuksen keskelle rakentaminen on kallista ja hankalaa sekä tulee kohtaamaan varmasti vastustusta.

Poliittiset päätöksentekijät ovat tässä asiassa temppelinharjalla. Valtuustoryhmät eivät ole vielä ottaneet selkeästi kantaa voimalan padon purkamiseen ja jokiuoman kunnostamiseen.

Uskon, että poliittisilta päätöksentekijöiltä löytyy kaukokatseisuutta ja ymmärrystä Tourujoen merkityksestä Jyväskylän kaupunkikuvan kohentajana ja kaupunkilaisten kesäisenä olohuoneena. Tou-rujoki pitäisi palauttaa eläväksi joeksi keskelle kaupunkia. Tässä asiassa luotan poliittisiin päätöksentekijöihin.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.