Sote-uudistus voisi pohjata seutuihin

Pentti Korvenvirta

Suomi on tunnettu siitä, että täällä useimmat asiat ovat selkeitä. Yhteiskunta toimii johdonmukaisesti ja ennustettavasti. Suomi on edistänyt hallinnollisen selkeyden ja suoraviivaisuuden lisääntymistä myös EU:ssa.

Mutta onko tämä selkeys kaikenkattavaa? Tuskin. Esimerkiksi hätäkeskusuudistusta ei suoritettu selkein toimintatavoin, pikemminkin sotkuisesti, poliittisia paikallisetuja seuraillen. Hätäkeskusalueet muodostuivat maantieteellisesti oudohkoiksi ja antavat palttua läheisyysperiaatteelle – vieläpä näin tärkeässä asiassa.

Muutama päivä sitten eräs poliitikko painotti, että uudet sote-alueet on määriteltävä ennen kuntauudistusta, koska sosiaali- ja terveydenhoitoasiat eivät voi enää odottaa. Näin sote-alueet muodostaisivat taas omanlaisensa kartan Suomeen.

Johdonmukaisempaa olisi se, että Suomi ensin palastellaan sopiviin sisäkkäisiin alueisiin, joiden pohjalta erilaiset toimialakohtaiset jaot sitten tehdään, mieluusti samoja aluerajoja noudattaen.

Ensinnäkin maa olisi jaettava luonnollisessa tavalla toimiviksi seuduiksi tai ”pitäjiksi” paljon puhuttujen työssäkäyntialueiden ja paikallisen liike-elämän palvelualueiden pohjalta. Jokaisen kunnan tulisi kuulua yhteen seutuun.

Jos seutu muodostuu useammasta kunnasta, nämä järjestäisivät yhtenäiden seutuhallinnon toteuttamaan yhteisiä hallinto- ja palvelutehtäviä. Vaikka näin muodostuu uusi byrokraattinen kerros, johtaisi seutuhallinto katsomaan asioita koko seudun näkökulmasta ja olisi kenties edesauttamassa seudun yhdistymistä myöhemmin seudun kokoiseksi suurkunnaksi, jos niin hyväksi nähdään.

Seudun puitteissa huolehdittaisiin elinkeinotoiminnan edistämisestä, kaavoituspalveluista ja teknisistä sekä ehkäpä sosiaali- ja terveyspalveluista, kuten monin paikoin jo tehdäänkin.

Joukko seutuja muodostaisi maakunnan. Harvaan asutussa maakunnassa voitaisiin hoitaa seutuhallinnon tehtäviä myös maakuntatasolla.

Uudet sote-alueet muodostuisivat yhdestä tai useammasta seudusta. Sote-alueilla ei enää rikottaisi vahvistettua seutujakoa.

Kuntien suoranaista vastuuta sote-asioiden järjestämisestä voitaisiin samalla harkita uudelleen ja etsiä näiden palvelujen maksamiseen reittejä, jotka paremmin tukisivat ihmisten subjektiivista oikeutta saada laadukasta palvelua kautta maan.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu