”Päivystykseen ei pidä mennä”

Sairastunut

Tällaisen ohjeen sain Kyllön terveysasemalta viime syksynä. Minulla oli ajoittain lievää tajunnantasonlaskua, huimausta, näön hämärtymistä ja pyörtymisiä.

Yritin saada lääkäriajan vasta, kun ajoittainen oireilu oli jatkunut pidemmän aikaa. Lääkäriaikaa ei saanut noiden oireiden perusteella nopeammin kuin yli kuukauden päähän.

Kysyin, eikö aiemmin saisi, kun sitten joudun kuitenkin menemään päivystykseen, josta aiemmin oli neuvottu, että hoitoon on hakeuduttava heti noiden oireiden tullessa vuorokaudenajasta riippumatta.

Hoitaja vastasi, että päivystykseenhän nimenomaan ei pidä mennä, ellei sitten jo ole tajuton. Kysyin, että miten minä enää tajuttomana sinne menen, jos satun olemaan yksin kotona. Siihen hoitajalla ei riittänyt kärsivällisyyttä vastata asiallisesti, hän alkoi kommunikoida huutamalla. En jaksanut kuunnella, vaan sanoin kiitos hei ja katkaisin puhelun.

Minulla ei ole ollut tapana mennä päivystykseen muutenkaan huvin vuoksi, vaan soitan ensin ja kysyn pitääkö sinne mennä vai voinko odottaa seuraavaan aamuun varatakseni lääkäriajan.

Iäkkäät ihmiset ovat selviytyneet elämässään omin voimin monista vaikeuksista. He ovat tottuneet hoitamaan asiansa itsenäisesti ja ketään vaivaamatta. Erään iäkkään pariskunnan nainen kaatui portaissa ja jäi tajuttomana portaiden juureen. Hänen miehensä yritti soittaa ensin miniälleen, mutta tämä oli töissä eikä pystynyt vastaamaan puhelimeen.

Seuraavaksi hän soitti lapsenlapselleen, joka soitti hätänumeroon. Joillakin kynnys soittaa hätäkeskukseen on valmiiksi hyvin korkea, eikä etenkään hätääntyneelle muistisairaalle sellainen tule välttämättä edes mieleen.

Entä jos neuvot, jotka minä sain terveysasemalta, annetaan myös sellaisille iäkkäille, jotka ajattelevat, että lääkäriin mennään vasta sitten kun on pää kainalossa?

Osa terveydenhuollon asiakkaista voi olettaa, että siellä on töissä vain väkeä, jonka asiantuntemukseen voi luottaa ja jonka neuvoja kannattaa kyseenalaistamatta noudattaa.

Toivoisin varovaisuutta terveydenhuollon ylikuormittumisen välttämiseen, vaikka ymmärrän, että resurssit ovat nykyisellään riittämättömät eikä se ole yksittäisen työntekijän syy.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu