Asiakkaiden näkö-kulma muistettava

Jyväskylän kaupungin lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma on laadittu vuosille 2010–2013 lastensuojelulain velvoittamana. Suunnitelman tavoitteena on antaa kunnan luottamushenkilöille kokonaisvaltainen käsitys lasten, nuorten ja lapsiperheiden olosuhteista ja taloudellisista resursseista, joilla turvataan heidän hyvinvointinsa. Se ei kuitenkaan anna välineitä päätöksentekoon saati palvelujen kehittämiseen.

Lapsi- ja perhekohtaisen lastensuojelun osaaminen näkyy suunnitelmassa hienosti ja lapsi- ja lapsiperhetyön toimijat neuvolasta aikuissosiaalityöhön esitellään kattavasti.

Lukijalle jää kuitenkin epäselväksi palveluiden todellinen tila. Nykytilanteen arviointi ja tulevaisuuteen katsominen jäivät ohjelmassa puutteellisiksi.

Mitä vahvuuksia ja kehittämiskohtia eri palveluissa on? Paljonko varhaiskasvatuksessa on eritystä tukea tarvitsevia lapsia ja pystytäänkö heidän tarpeisiinsa vastaamaan? Miten lapset viihtyvät koulussa?

Lasten ja nuorten osallisuus on ehdottoman tärkeää kaikissa heitä koskevissa asioissa. Nykyisessä suunnitelmassa asiakkaiden kokemukset näkyvät ainoastaan lastensuojelun, lastentutkimusklinikan ja perheneuvolan osalta.

Seuraavaa suunnitelmaa tehtäessä asiakkaat on otettava laajemmin mukaan kyselyjen lisäksi esimerkiksi erilaisilla työpajamenetelmillä. Nuorten toiveita kuuntelemalla edistämme heidän hyvinvointiaan parhaiten.

On hyvä pohtia, keitä ja mitä varten hyvinvointisuunnitelmia tehdään ja miten niitä voidaan hyödyntää toiminnan kehittämisessä. Vaikka laki vaatii muodollisen suunnitelman laatimisen, on järkevää hyödyntää suunnitelma suoraan palveluiden parantamiseen eikä tyytyä pelkästään lain kirjaimen täyttämiseen.

Pia Koski, Jarkko Luusua, Seija Mämmilä-Satta, Aino Sirén, Seita Torikka sosiaalityön opiskelijat Lapin yliopisto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu