Laivanrakentajien katkerat jäähyväiset

Esko Järvenpää

Yhdysvaltalaisyhtiö Royal Caribbean Internationalin loistoristeilijä valmistetaan Turun STX-telakan sijasta Ranskassa.

Telakka-alan konkari Martin Saarikangas syytti hallitusta kovin sanoin tilauksen menettämisestä. Karismaattinen pitkän linjan vaikuttaja ja vuorineuvos pettyi paitsi hallituksen toimintaan, myös etenkin ministeri Vapaavuoreen, hän voi ”mennä historiaan miehenä, joka tappoi suomalaisen telakkateollisuuden”.

Miten hallitus perustelee päätöksensä, jää nähtäväksi, samoin se, miten käy hyvinvointi-Suomen. Seuraavana pahana uutisena tulevat rikkidirektiivin käytännön seuraukset. Suomen vientiteollisuuden kuljetuskustannukset nousevat kohtuuttomasti suhteessa kilpailijamaihin.

Historiasta tiedämme, että presidentti harkitsisi tässä tilanteessa maan pelastamista virkamieshallituksella, mutta sekin konsti lienee menetetty. Jäljelle jää vain opposition vahvistuminen, mutta se on laiha lohdutus, kun valitettavasti vielä reilut kaksi vuotta suomalaisten hyvinvointia heikentää kehno oma ja EU:n talouspolitiikka.

Kekkosen ja Vennamon perillisten olisi nyt kansakunnan edun vuoksi löydettävä se pienimmän riesan alkiolainen tie.

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu