Viisiakseliset perävaunutko turmariski?

Päätoimittaja Pekka Mervola kirjoitti ”huojuvien rekkojen turmariskistä” (Ksml 14.4.). Mervolalla näyttää olevan ”viisiakselisen perävaunun fobia” eli tiettyihin tilanteisiin tai kohteisiin liittyvä, todelliseen uhkaan perustumaton pelko viisiakselisten perävaunujen vaarallisuudesta ja turmariskeistä.

Ajoneuvoyhdistelmien stabiiliutta on tutkittu laajasti. Suomen oloihin soveltuvia tutkimuksia ovat tuottaneet lähinnä VTT sekä Ruotsin liikenteen ja kuljetusalan tutkimuslaitos VTI. Tutkimuksissa on tarkasteltu mm. nopeuden ja lastauksen painotuksen vaikutusta ajoneuvoyhdistelmän stabiiliuteen.

Teknillisessä korkeakoulussa (Aalto yliopisto/TKK) on tutkittu moduuliyhdistelmän stabiliteetin parantamista renkaiden avulla. Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa on selvitetty ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassojen nostamisen vaikutuksia.

Tutkimuksissa on osoitettu, että tieliikenteen turvallisuus jopa paranisi, jos ajoneuvoyhdistelmien kokonaismassoja korotettaisiin sallimalla perävaunujen kytkeminen suurimpia sallittuja akselimassoja täysimääräisesti hyödyntäen.

Toisin sanoen ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa olisi nykyisten sallittujen akselimassojen summa. Tällöin raskaiden kuljetusten ajoneuvoja olisi vähemmän liikenteessä. Teihin kohdistuvat rasitukset pienenisivät ajoneuvoyhdistelmien akselilukumäärän kasvaessa, ympäristöhaitat vähenisivät energiatehokkuuden parantuessa, kuljetustyön tuottavuus ja taloudellisuus paranisi.

Ihmettelen, miten Mervola, ”näiden suurten ja pitkien perävaunullisten kuorma-autojen perässä ajaneena”, on voinut päätellä perävaunun huojumisen aiheutuvan 5-akselisten perävaunujen käytöstä? Vilkuileeko hän sivulle ohittaessaan näitä 60 tonnia painavia ja 25,25 metriä pitkiä yhdistelmiä, jotta voisi laskea perävaunun akselien lukumäärän?

Minä en ainakaan pysty perässä ajaessani, ohittaessani tai vastaantulevista ajoneuvoyhdistelmistä laskemaan akseleita. En myöskään pysty ajaessani toteamaan, onko perävaunun akseleilla paripyörät vai matalaprofiiliset yksikköpyörät tai onko talvioloissa hyvät talvirenkaat sijoitettu vetäville ja ohjaaville akseleille ja jokaisen ajoneuvoyksikön taka-akseleille.

Oikeanlaisella rengastuksella pystytään vaikuttamaan perävaunun heilahteluun. Myös ajoneuvoyhdistelmän jarrut ja kuorman sidonta on oltava kunnossa. Viimekädessä kuljettajan ammattitaito ja riskien ennakoiminen ratkaisevat selviytymisen liikenteessä. Jos tieliikenteessä pelottaa ajaa, kannattaa pysyä pois ratista.

Reijo Oksanen

tekniikan lisensiaatti

tuotantotalous/logistiikka

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu