Selittelyille ei jää tilaa

Jopa Euroopan unionikin on asettanut nelostien yhdeksi suomalaisista liikenneväylistä, joilla on paitsi Suomen lisäksi koko EU:n logistiikan kannalta suurta merkitystä. Onpa näiden TEN-hankkeiden rahoitukseen mahdollista saada suunnittelurahoitustakin Euroopan unionista.

Matti Vanhasen hallituksen liikennepoliittisessa selonteossa nelostie Kirristä pohjoiseen mainitaan toisena vuodelle 2012 määritellyistä hankkeista. Tiedämme kaikki, että Jyrki Kataisen hallitus pisti järjestyksen kuluvalle vuodelle toiseksi. Jos nyt sen vielä jotenkin nielisi, niin sitä on kyllä kansanedustaja Susanna Huovisen (sd.) selityksistä huolimatta mahdotonta niellä, että nykyhallitus uhkaa heittää tämän maakuntamme ykköshankkeen aloittamisen jonnekin vuoteen 2017 tai sen jälkeen.

Jos maan hallitus olisi katsonut, että nelostien sijasta joku muu maakuntamme suurista tie- tai ratahankkeista olisikin nelostietä kiireisempi, niin siitäkin olisimme olleet valmiita maakunnassa keskustelemaan. Mutta nyt meidän liikenteen pääväylille ei todellakaan ole tarjolla mitään.

LIikenteen suurten hankkeiden menetyksiä täydentävät menetykset myös pienemmissä kohteissa. Matti Vanhasen toisen hallituksen aikana Keski-Suomi sai moneen maakunnan puuhuollon kannalta tärkeän alemmanasteisen tiekohteen kohentamiseen miljoonia euroja, niin kuin sai Hirvaskankaan eritasoristeyksen ja Äänekoski-Saarijärvi radankin peruskorjaamiseen. Nyt nämä rahoitusmuodot on lopetettu kokonaan. Lisäksi yksityisteiden valtionavut leikattu lähes puoleen.

Keski-Suomen ohella eräät muutkin maakunnat uhkaavat nyt jäädä hallituksen liki miljardin euron mittaisessa liikennepaketissa sivusta toteamaan kuinka eteäisimmässä Suomessa avataan useita liikenteen suurhankkeita.

Keski-Suomea liiton, kauppakamarin, elinkeinoelämän järjestöjen on kunkin yksin ja kaikkien yhdessä yhteistyössä muiden maakuntien kanssa ponnisteltava korjauksen saamiseksi hallituksen liikennelinjauksiin.

Ammatikseen autoa tarvitsevia ei suuremmin ilahduta sekään, että hallitus leikkaa kilometrikorvauksia samanaikaisesti, kun se kiristää liikenteen polttoaineveroa kompensoimatta sitä käyttövoimaveron huojennuksella. Eiköhän tässäkin olisi tarkistamisen tarvetta.

Mauri Pekkarinen

kansanedustaja (kesk.)

Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu