Valinnan mahdollisuus motivoi oppilaita

Jyväskylän kaupungin kouluissa ollaan muuttamassa käsityön opetussuunnitelmaa siten, että kaikki oppilaat opiskelevat vuosiluokilla 3–7 yhtä paljon sekä teknistä työtä että tekstiilityötä. Oppilaan mahdollisuus vaikuttaa omiin käsityövalintoihinsa poistuu.

Alaluokilla opiskellaan aluksi saman verran molempia käsityön alueita. Kokemuksen ja oman kiinnostuksensa perusteella oppilas voi painottaa valintansa neljännen luokan jälkeen joko tekniseen työhön tai tekstiilityöhön.

Oppilaiden motivaation kannalta valinnan mahdollisuudella on suuri merkitys. Opetussuunnitelman valtakunnallinen uudistus tullee vähentämään valinnaisaineiden määrää. Kuitenkin se, että lukujärjestyksessä on tunteja oman mielenkiinnon mukaan valitusta aineesta, vaikuttaa myönteisesti myös muiden aineiden opiskeluun ja kouluviihtyvyyteen. Erityisesti taitoaineet ovat monelle oppilaalle niitä, joissa voi nähdä työnsä tulokset ja saavuttaa onnistumisen kokemuksia.

Saaduilla kokemuksilla on merkitystä myös jatko-opintojen kannalta. Kiinnostus ainetta kohtaan sekä kokemukset osaamisesta ja onnistumisesta auttavat myös menestymään kyseisessä oppiaineessa. Tämä näkyy myös arvosanoissa. Tällä hetkellä ammatillisiin jatko-opintoihin haettaessa vaikuttavat kaikkien aineiden keskiarvon lisäksi arvosanat taito- ja taideaineissa (tekninen työ, tekstiilityö, kuvataide, musiikki, kotitalous ja liikunta).

Jyväskylän normaalikoulussa on käsityön opetus järjestetty painotettuna yli kymmenen vuoden ajan. Ennen nykykäytäntöön siirtymistä osassa luokista kaikki oppilaat työskentelivät puolet vuodesta teknisessä työssä, puolet tekstiilityössä. Koska taitotaso jäi näissä luokissa perusosaamisen tasolle, eikä hyvän osaamisen kokemusta päässyt syntymään, valitsivat nämä oppilaat yläkoulun 8. ja 9. luokilla käsityötä valinnaisaineeksi hyvin vähän. Normaalikoulussa jatketaan painotetun käsityön opetusta ’käsityöllisin perustein’ myös syksyllä 2012.

Hyvin suunnitellut vaihtojaksot ja ns. projektityöt tekstiilityön ja teknisen työn valinneiden kesken ovat olleet erittäin motivoivia. Vuosittaisilla noin 6–10 viikon jaksoilla oppilaat ovat saaneet tutustua vaihtoehtoiseen (ei valittuun) käsityöalueeseen. Vaihtojakson onnistumiseen vaikuttaa työn ja työskentelytavan valinta. Hyvin suunnitellut vaihtojaksot ovat antaneet riittävän pohjan valinnaiskurssien valitsemiseen kahdeksannelle ja yhdeksännelle luokalle. Painotettu käsityö viidennestä luokasta eteenpäin sekä vaihtojaksot toteuttavat hyvin tasa-arvon ja vapaan valinnan kriteerit.

Riitta Huovila

tekstiilityön opettaja

Rami Sipilä

teknisen työn opettaja

Riitta-Liisa Lehtivaara

opinto-ohjaaja

Jyväskylän normaalikoulu

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.