Voisiko kirjallisuus oppia Iron Skystä?

On fakta, että kirjallisuus Suomessa on heikoissa kantimissa ja pääsyynä tähän on suurten kustantamoiden heikko johto, joka ei tajua nykymarkkinoista mitään.

Kuningasesimerkki tästä on se, että isot kustantamot mokasivat ainakin toistaiseksi mahdollisuuden joka piili sähkökirjoissa. He pyysivät sähkökirjasta ihan liian kovaa hintaa ja lisäksi he vieläkin näkevät netin ja sosiaaliset mediat kirjallisuuden uhkana, vaikka se on mahdollisuus.

Minusta näkökantaa pitäisi vaihtaa ja ottaa oppia Iron Skyn menestyksestä ja etenkin miten se saavutettiin. Miksei Iron Skyn lanseeraamaa crowd sourcingia voisi käyttää myös kirjallisuudessa ja kustannusalalla?

Miksei tavallisia ihmisiä voisi ottaa mukaan kirjallisuuteen ja auttamaan vaikkapa kirjojen kampanjoinnissa tai juonenkehittelyssä. Tai heiltähän voisi vaikkapa pyytää rahoitusta uuden ja uudella lailla toimivan kustantamon pohjaksi. Miksi pitäisi lähteä siitä, että tarina vain tulee kirjailijalle ja hän kertoo tarinan?

Kirjat ovat tänä aikana ilmiö kuten Sofia Oksasen Puhdistus ja Juha Vuorisen Juoppohullun päiväkirja osoittavat. Miksei lukijoista voisi tehdä faneja kuten elokuvapuolella on tapana ja ottaa osaksi mukaan tähän ilmiöön?

Jarno Jäppinen

Jyväskylä/ Kotka

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu