Draamalla torjutaan syrjäytymistä

Suomen Draama- ja Teatteriopetuksen Liitto ilmaisi kevätkokouksessaan Jyväskylässä syvän pettymyksensä siihen, että tuoreessa virkamiestyöryhmän tuntijakoehdotuksessa draama on pudotettu pois oppiainelistalta. Edellisen hallituksen esityksessä draamalla oli jo oma paikkansa ja ehdotettu tuntimäärä oli kohtuullinen.

Draama ja teatteritaide ansaitsee samanarvoisen aseman muiden taideaineiden kanssa. Oppiainestatukseen vaadittava tutkimuksen ja opetuksen taso on Suomessa korkea.

Tutkimusten mukaan draamalla on monenlaisia suotuisia vaikutuksia lasten ja nuorten kehitykseen ja hyvinvointiin.

On nurinkurista, että samalla kun draamakasvatuksen suosio globaalisti laajenee, Suomessa sen merkitystä ei ole ymmärretty.

Yhdysvalloissa julkaistun tuoreen tutkimuksen mukaan sosiaalisten tilanteiden pelko aiheuttaa sen, että noin kymmenesosa nuorten ikäluokasta syrjäytyy. He eivät pysty toisen asteen koulutukseen (Yle 26.3.).

Tiettävästi Suomessakin hukkaamme joka vuosi noin tuhat nuorta.

Suomen Vanhempainliitto on toivonut kouluihin lisää yhteisöllisyyttä.

Draamatunneilla toimitaan yhdessä. Siellä harjoitellaan draamataitoja, tehdään teatteria ja opitaan aina vuorovaikutus- ja ilmaisutaitoja, siis yhteisöllisyyttä ja sosiaalisia taitoja. Lisäksi opitaan käsiteltävästä teemasta (erilaisuus, suvaitsevaisuus, ystävyys, yhteiskuntaluokat jne.).

Tuntijakokysymys on hallituksen ratkaisu. Vetoamme päättäjiin, että hallituksessa käydään asiasta perusteellinen keskustelu.

Olisi tärkeää, että päättäjät ymmärtävät draamallisen toiminnan yhteisöllisen ja syrjäytymistä ennaltaehkäisevän arvon. Onko meillä varaa jättää käyttämättä draaman empaattisuutta ja sosiaalisuutta edistävät vaikutukset?

Tuija Leena Viirret

Suomen Draama- ja Teatteri-opetuksen Liitto

Marianna Räsänen

Keski-Suomen Draamaopettajat ry

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu