Näkökulma lopun aikaan

Kaija Vuorion juttu ”Jos on alku, niin on loppu” (Ksml 19.3.) käsitteli ihmiskunnan ja luomakunnan loppua eri uskontojen ja maailmankatsomusten mukaan. Jutussa esiintyi Evankelisluterilaisen kirkon Kari Kuula tuoden oman näkemyksensä. En saanut hänen kommenteistaan oikein selvää, mihin hän tai kirkko oikeasti uskoo.

Sen sijaan artikkelista välittyi sellainen kuva, että ne, jotka uskovat Jeesuksen ruumilliseen paluuseen maan päälle sekä sitä ennen tapahtuvaan maailmanlaajuisen uskovien joukon ylösottamiseen, ovat teologisesti jotenkin epäuskottavia. ”Modernit teologian tutkijat eivät askartele lopun aikojen parissa”, artikkelissa sanotaan.

Kristinuskon ytimessä kuitenkin on Jeesuksen Kristuksen, Jumalan Pojan, kärsiminen ristillä koko ihmiskunnan syntien puolesta, hänen kuolema, hautaan paneminen, ylösnousemus, taivaaseenastuminen ja hänen takaisin tulemus eli kreikaksi ’parousia’ sekä viimeinen tuomio.

Uusi Testamentti kertoo, miten alkuajan seurakunta odotti Jeesuksen paluuta ja miten apostolit Paavali, Pietari ja Johannes kirjoittivat Jeesuksen paluusta. Jeesus ei ole vielä palannut, koska evankeliumi pitää ensin viedä Jeesuksen sanojen mukaan kaikille kansoille.

Tämä on on toteutumassa silmiemme edessä kiihtyvällä vauhdilla. Esimerkiksi Kiinassa on arviolta jo 100–150 miljoonaa kristittyä. Kuka olisi voinut arvata tämän vielä 50 vuotta sitten?

Raamatun profetioiden mukaan juutalaisten on oltava omassa maassaan kansana, ennenkuin Jeesus voi palata. Lähes 1900 vuoden ajan juutalaiset eivät ole olleet kansa. Profetioiden mukaan heidät hajoitettaisiin kansojen sekaan, mutta aikojen lopulla Jumala tulisi palauttamaan kansansa takaisin omaan maahansa. Tämä on tapahtunutta historiaa.

Kari Hämäläinen

pastori

Jyväskylän Vapaaseurakunta

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu