Mielipide: Entä rata itäpuolelta?

Rinteen hallituksen ohjelman yksi keskeinen linjaus oli ympäristöystävällisen raideliikenteen kehittäminen palvelemaan monipuolisesti koko Suomea. Tilanne varmaankaan olennaisesti muutu, vaikka Marinin hallitus rukattaneenkin ohjelmaansa koronaepidemian vuoksi syksyn budjettiriihessä.

Kun Finnair on lopettanut reittiliikennettä useille pienille kotimaan kentille, myös Jyväskylään, on syytä tarkastella nopean raideyhteyden toteuttamista Jyväskylästä pääkaupunkiseudulle. Se voisi tehokkaasti korvata kenties pysyvästi menetettävät kotimaan reittilentoyhteydet.

Asuin pitkään Keski-Suomessa ja tunnen vahvaa lukkarin rakkautta Keski-Suomea kohtaan. Entisenä rautatieläisenä olen julkisuudessa voimakkaasti vaatinut rataverkon kehittämistä. Keskeistä on Savon radan oikaisu välillä Mikkeli–Lahti ja siihen liitettynä nopea ratayhteys Jyväskylästä Muuramen ja Kärkistensalmen kautta Päijänteen itäpuolitse Heinolaan ja Lahteen.

Näin tulisi hyödynnetyksi täysimääräisesti maan tehokkain rataosa Lahti–Kerava. Kun siihen liitetään yhteys pohjoisen suunnasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle, saisi Jyväskylä jopa lentoyhteyttä nopeamman yhteyden maailmalle. Nopea ratayhteys tuo pääkaupunkiseudun kahden tunnin matkustusajan päähän Jyväskylästä. Kaupungin kannattaisi keskittyä reittilentojen loppumisesta itkemisen sijaan ajamaan nopeaa ratayhteyttä pääkaupunkiseudulle ja sen lentoasemalle.

Ei Tikkakosken lentoasema katoa mihinkään, sieltä voi edelleen järjestää lomalentoja suoraan etelän lomakohteisiin vaikka kotimaan reittilennot loppuisivatkin kokonaan.

Anssi RajasärkkäKuopio

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu