Pohjoisesta Keski-Suomesta biolaakso

Näin taannoin erikoista unta. Jyväskylän energian johtajisto tuprutteli tyytyväisenä sikareitaan maailmalta tulleiden vieraiden ihmetellessä, kun tuliterät uudella teknologialla varustetut rautatievaunut purkivat biopolttoainetta Keljonlahden voimalaan. Polttoaine koostui metsäenergian ja polttokelpoisen jätteen yhdisteestä. Saarijärven-Viitasaaren seudusta oli tullut Euroopan biolaakso, jossa biopolttoaineen korjuu-, murskaus- ja kuljetusmenetelmät olivat maailman huippua. Biopolttoaineen ympärille oli syntynyt hetkessä satoja uusia työpaikkoja, ja samalla alueen konepajateollisuus oli lähtenyt rajuun nousuun.

Tämä kaikki oli aikaansaatu ao. kärkiyritysten, Keski-Suomen liiton, kuntien, TEM:n ja oppilaitosten yhteistyöllä. Viimeiset alueen EU-kehittämisrahat oli suunnattu biolaakson kehittämiseen, ja se oli tuottanut tuloksen, jota kaikki ihmettelivät. VR oli kunnostanut Äänekoski - Haapajärvi -radan, mikä oli mahdollistanut sekä nopeat kuljetukset että uudenlaisen kuljetuskaluston kehittämisen rautatielle. Pohjoisen Keski-Suomen takapajulasta oli muodostunut haluttu työssäkäynti- ja asuinalue, jonka luonnonrikkauksista maakuntakeskus ja koko alue hyötyivät.

Kaikki näytti unessakin liian hyvältä. Onneksi kello herätti ajatukset nopeasti arkitodellisuuteen. Sen teki myös aamun lehti. Keskisuomalainen kertoi tulevasta kuntajakoselvityksestä sekä monesta muusta hallinnollisesta muutoksesta. Lyhyt uutinen oli myös siitä, että Rauhanlahdessa jatketaan hiilen polttoa, kun puupohjaista polttoainetta ei saa riittävästi. Työmaalla kalenteri todisti, että tulevina viikkoina on palavereita liittyen kuntien yhteistyökysymyksiin.

ERKKI NIKKILÄ kunnanjohtaja Pihtipudas

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu