Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Kouluttamattomilla suuri riski jäädä ulkopuolelle

Suomessa on Tilastokeskuksen mukaan noin 25 000 peruskoulun käynyttä nuorta, jotka eivät opiskele, eivät käy töissä eivätkä ole kirjoittautuneet myöskään työttömiksi (HS 4.6.). He ovat siten yhteiskunnan ulkopuolella, sillä kenelläkään ei tunnu olevan tietoa, miten tai missä kyseiset nuoret elävät. Luvusta on laskettu pois muun muassa 7 000 omaa lastaan hoitavaa nuorta.

Tilastokeskuksen tutkija Pekka Myrskylä havaitsi tilastojen pohjalta, että yhteiskunnan ulkopuolella elävät nuoret olivat vuodessa keskimäärin puoli kuukautta töissä, puolitoista työttömänä ja loput runsaat kymmenen kuukautta tiellä tietymättömillä. Nuorten tulot jäivät kolmannekseen työttömien tuloista.

Se tiedetään, että huostaanotetuilla lapsilla on moninkertaistunut riski joutua yhteiskunnan ulkopuolelle. Riski on suuri etenkin nuorilla miehillä.

Aivan kaikki yhteiskunnan ulkopuolella elävät nuoret tuskin ovat päihderiippuvaisia ja rikollisia, vaikka heitä joukossa onkin. Yhteiskunnan ulkopuolelle jättäytyminen ja pienillä tuloilla eläminen voi osalle olla tietoinen ja harkittu valinta ja kokeilu esimerkiksi omavaraistaloudessa elämisestä. Osa voi olla myös vapaaehtoistyöntekijöitä ja osa saamattomuuttaan vanhempien kustannuksella eläviä.

Joukko on todennäköisesti hyvinkin heterogeeninen ja siksi näiden nuorten nostamiseksi mukaan yhteiskuntaan tuskin löytyy yhtä selkeää keinoa.

Ratkaisevaa kuitenkin olisi saada yhteiskunnan ulkopuolella olevat nuoret koulutuksen pariin. Koulutuksesta on alalla kuin alalla tullut välttämättömyys ja siksi pelkällä peruskoulun todistuksella ei enää pärjää työmarkkinoilla. Etenkin nuorilla miehillä on naisia selvästi suurempi riski syrjäytyä, jos koulutusta ei ole.

Yhteiskunnan ulkopuolella elävät nuoret eivät hahmota koulutuksen ja työssäkäynnin merkitystä omalle elämälleen siten kuin yhteiskunnan sisällä elävät aikuiset. Nuorille koulutus ja työnteko saattavat olla samantekeviä, jolloin perinteiset sanktiot ja kannustimet ovat tehottomia.

Nuorten koulutukseen saamiseksi tulisikin yrittää löytää uusia kannustimia ja keinoja. Tietotaitoa asiasta tulisi hankkia niiltä nuorilta, jotka ovat itse olleet samassa tilanteessa mutta onnistuneet järjestämään elämänsä ja päässeet mukaan yhteiskuntaan.