Kiskot palvelemaan vientiä ja tuontia

Suomen logistinen asema - Suomi on saarella - heikentää kansainvälistä kilpailukykyämme. Tuotteidemme hinnoissa on tästä syystä kustannuksia noin viidennes enemmän kuin eurooppalaisilla kilpailijoillamme.

Nyt logistiset kustannuksemme muodostuvat kuljetusketjujen eri toimijoiden yksittäisten kustannusten summana. Suomi on iso maa, joten huomattavia kustannuksia syntyy myös maan sisäisestä logistiikasta. Tarvitaan siis kahdenlaista kehittämistä:

1. Suomeen pitkän tähtäimen kaikki liikennelajit kattava "valtakunnansuunnitelma".

2. Uusi ratkaisu vienti- ja tuontikuljetuksille: rautatietunneli Helsingistä Tallinnaan ja ratayhteyden Tallinna-Berliini perusparantaminen. Berliinistä on valmiit hyvät yhteydet eurooppalaiselle rataverkolle.

Kiskoliikenteellä on monia kilpailuetuja: kuljetusnopeus, kuljetusvarmuus ja kustannustehokkuus. Kiskoliikenteen muita hyviä ominaisuuksia ovat saasteettomuus ja muut ympäristötekijät, joiden takia EU:kin julistaa suosivansa junakuljetuksia. Lisäksi kiskoliikenneyhteys eurooppalaiselle rataverkolle vähentää Suomessa jäänmurron ja satamien kustannuksia ja kenties työmarkkinakonfliktejakin, puhumattakaan ns. rikkidirektiivin laivakuljetuksille aiheuttamaa valtavasta lisämaksusta lähivuosina.

Tunneliratkaisussa ensimmäinen vaihe olisikin neuvotella EU:n kanssa laajan kannattavuusselvityksen tekemisestä. Lopullisena tavoitteena olisi EU:n rahoituksen saaminen hankkeen toteuttamiseen. Hanke on EU:n kehittämissuunnitelmien, TEN-hankkeiden mukainen. Kustannukset ovat murto-osa nyt neuvoteltavien Portugalin ym. tukipakettien kustannuksista. Hyödyt ovat konkreettisia, todella pitkäikäisiä (tunneli peruskalliossa) verrattuna vaihtelevin perustein maksettaviin tukipaketteihin.

Hanketta on alustavasti selvitetty Baltirail ry:ssä. Suomessa ja EU:ssa on epäilemättä hankkeessa tarvittavaa asiantuntemusta.

Tunnelin rakentamistekniikka kehittyy koko ajan. Esimerkiksi Baltic-Adriatc -akselilla TEN -korridorilla No 23 on sovittu 32,5 km pitkän tunnelin rakentamisesta Grazin ja Klagenfurtin yhdysradalle tekniikalla, jossa porataan kaksi rinnakkaista tunnelia 9,9 metrin halkaisijan omaavilla tunneliporakoneilla.

Nyt on oikea korkea aika ryhtyä toimenpiteisiin. Metsäteollisuus ry:n mukaan kysymys on kansallisista eduista eli kuinka saamme vientituotteet asiakkaillemme kilpailukykyisesti. Hanke voisi alkaa selvitysmiehen asettamisella Metsäteollisuus ry:n ehdotuksen mukaan.

PEKKA HAAVISTO DI, johtaja, VR eläkkeellä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu