Lentoturvallisuus ei synny käskemällä

Toimiessani Rotaryn keskushallituksen jäsenenä vuosina 2008-2010 lensin kymmeniä pitkänmatkan lentoja lentäjäurani jälkeen, nyt tarkkailijana. Monesti tuli tunne, että lienevätkö asiat hallinnassa koko lentoturvallisuuden ketjussa, kun lentojen määrä, aikataulujen kireys ja olosuhteet sotkivat peliä.

Muistan sotilasilmailun aikoja, jolloin usein puhuttiin riskin olemassaolosta ja sen suhteuttamisesta tehtäviin ja vallitseviin oloihin. Ilmailussa on muita liikkumismuotoja ehdottomampia vaatimuksia, kun takaisin maahan on päästävä hallitusti eikä tilannetta voi pysäyttää tuumaustaukoa varten tien viereen.

Siksi vasta julkaistu tutkimus puolalaista huippujohtoa Venäjän-vierailulle vieneen koneen tuhosta on uskomaton, vaikka heti ensitietojen perusteella oli oletettavissa, että lentäjää oli arvovallalla kehotettu laskeutumaan Smolenskin kentän laskeutumiskiellosta huolimatta. Suurvallan johto odotti puolalaisia Katynin joukkosurman muistotilaisuuteen.

Jokaisella lennolla laskeutuminen perustuu vallitseviin oloihin, sään vähimmäisrajoihin, koneen laitteistoihin sekä viimekädessä lentäjän kokemukseen ja harkintaan. Vastuullinen lentäjä joutuu lopullista arviota tehdessään yksin vastaamaan päätöksestä laskeutua, kääntyä takaisin tai varakentälle.

On siis aivan uskomatonta, että lentäjä pakotetaan laskeutumaan tai annetaan vain kapteenille kuuluvan päätöksenteon luisua tarkoituksettomaksi riskiksi.

Arvovaltaisen delegaation johtajat saattavat autoritaarisen perinteen maissa edelleenkin painostaa konetta laskeutumaan arvovaltasyin eivätkä näin tehdessään tunne riskin olemusta. Tavallinen matkustaja luottaa sokeasti, että asiat ovat hallinnassa.

Luulen, mutta en toki tiedä, että useat viimeaikojen laskeutumisvaiheessa tapahtuneet onnettomuudet erityisesti kolmannessa maailmassa perustuvat kuvattuun ongelmaan; ei ole osaamista, tietoa olosuhteista eikä ryhtiä keskeyttää laskeutumista, vaikka asiat eivät ole hallinnassa.

Nykyinen ilmaliikenteen epäjärjestys, vaikeudet olosuhteissa ja hyviäkin yhtiöitä rasittavat tuottavuus- ja tulosvaatimukset ovat selvästi kasvattamassa riskiä. Lentokentillä alumiinifolioissa reppu tyynynä nukkuvat matkustaja ovat tämän elitistisenä pidetyn ja nyt monessa huonosti hoidetun lentoliikenteen todellisia kärsijöitä.

LARS-OLOF FREDRIKSSON Äänekoski

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu