Vaajakosken moottoritie on osa päätieverkkoa

Keskisuomalainen uutisoi tiistaina 11.tammikuuta Vaajakosken moottoritien turvallisuutta koskeneen jutun kärkenä Keski-Suomen ELY-keskuksen kunnossapitovastaavan mielipiteen, jonka mukaan moottoritie tulisi muuttaa kaduksi ja nopeusrajoitus alentaa 60 kilometriin tunnissa.

Haastatellun mielipide ei edusta moottoritien tienpitäjänä toimivan ELY-keskuksen kantaa asiassa.

Vaajakosken moottoritie on osa valtakunnallista päätieverkkoa, jonka tienpidosta vastaa valtio.

Kadut ovat kuntien ja kaupunkien vastuulla olevia paikallista liikennettä välittäviä väyliä.

Suomessa nopeusrajoitukset määritellään liikenne- ja viestintäministeriön yleisohjeen (pääperiaatteet) ja sitä täydentävän Liikenneviraston (ent. Tiehallinnon keskushallinto) nopeusrajoitusohjeen mukaan.

Pääteillä ja erityisesti sen keskeisillä osuuksilla tavoitellaan 100 km/h nopeustasoa. Moottoriteillä käytetään vain poikkeustapauksissa tätä alempaa rajoitusta tietyypin korkean standardin ja sen turvallisuuden vuoksi.

Vaajakosken moottoritien molemmat päät ovat hyviä esimerkkejä tilanteista, joissa moottoritien tavoitenopeustasosta on syytä tinkiä. Rantaväylän ja Rauhanlahden voimalan välisellä osuudella tien kaarresäde on pienimmillään noin 500 metriä , jolloin 80 km/h-nopeusrajoitus on perusteltu.

Vaajakosken moottoritie päällystetään tulevana kesänä. Tässä yhteydessä tullaan korjaamaan Halssilan uimarannan kohdalla olevia puutteita tien sivukaltevuudessa ja kuivatuksessa.

Tienpidon keinoin emme onnettomuuksia pysty kokonaan estämään.

Moottoriteillä ja muilla ajosuunniltaan erotetuilla väylillä kaikkien osapuolien yhteistyöllä olemme lähellä liikennejärjestelmän turvallisuusvisiota: sääntöjä noudattaen kenenkään ei tarvitse kuolla tai loukkaantua vakavasti liikenteessä.

JUKKA LEHTINEN suunnittelupäällikkö Keski-Suomen ELY-keskus, liikenne- ja infrastruktuuri -vastuualue

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu