Tervetuloa, palveluseteli

Jyväskylässä käydään polemiikkia palvelusetelistä. Tuomitaan seuraus, ei syytä. Lapsiperheiden kotipalveluun, vanhusten palveluasumiseen, säännölliseen kotihoitoon tai lapsiperheiden neuvonta- ja terapiapalveluihin ei olla tyytyväisiä. Ei myöskään terveyskeskusten toimintaan.

Palvelusetelille syntynyt markkinarako on seuraus siitä, että kunnalliset palvelut eivät pysty vastaamaan vaateisiin. Miksi on annettu syntyä markkinarako yksityisille terveyskeskuksille ja palveluseteleille? Miksi toimintoja ei ole kehitetty?

Jyväskylässäkään ei seurata yksityissektorin tuottavuuden kehitystä. Tuottavuutta parantamalla löytyisi huomattavia säästöjä, suurimmat koulutus-, sosiaali- ja terveysmenoista. Palvelut voidaan säästöistä huolimatta säilyttää toimintoja tehostamalla.

Terveyskeskusten toimimattomuutta on vuosia selitetty lääkärien ja hoitajien puutteella. Sekin on seuraus. Syyt löytyvät rakenteista, organisaatiosta, johtamisesta, töiden ja tehtävien organisoinnista, jne. eli toimintojen kehittämisen ja tehostamisen tekemättömyydestä.

Miten ihmeessä homma toimii yksityisissä terveyskeskuksissa? Ovat samanlaisia keskuksia kuin kunnallisetkin. Hoitavat samoja sairauksiakin. Ihmiset menevät sairauksineen niihin, koska kunnalliseen ei pääse. Tuskin kukaan menettäisi kasvojaan, jos terveyskeskusten toiminnasta päättävät ottaisivat opikseen, miten yksityisellä puolella hommat on organisoitu.

Olisin muutaman kerran ollut palvelusetelistä kiitollinen. Poliisin vaatiman lääkärintodistuksen ajokortin voimassaoloa varten olisin saanut terveyskeskuksesta vasta viikon sen jättöpäivän jälkeen.

Mökkipaikkakunnan terveyskeskus ei suostunut ottamaan ruusunpiikkiä turvonneesta sormesta, vaan kehotti menemään "omaan" terveyskeskukseen. Tapionkadulla oli lappu luukulla. Tupa täynnä ihmisiä odotteli tunnin rouvien lounastamista. Aikaa tarjottiin viikon päähän. 170 kilometriä piti piikin takia ajella omalla kustannuksella.

Palokassa reseptinsä voi noutaa vain tiettynä aikana. Sen jälkeen ei täti reseptiä anna, vaikka istuu illallakin samassa lasikopissa reseptien kanssa. Puuppolan vaarin on tultava rollaattorillaan huomenna uudestaan.

Terveystalossa todistus hoitui seuraavana päivänä, piikki lähti tunnin odotuksen jälkeen ja reseptinsä saa aukioloaikana. Tarvitseeko tehdä selvityksiä ja ihmetellä, miksi ihmiset eivät tykkää terveyskeskuksista?

Asiakaspalvelun alkeellisin kysymys; ovatko terveyskeskukset meitä varten vai me niitä varten, on yhä ratkaisematta. Olisi kohtuullista, että palveluyksikkö, joka ei kykene sille kuuluvia palveluja antamaan, maksaisi osan muualta haetuista palveluista, vaikka palvelusetelillä.

Vaihtoehtona on tehostaa toiminnat tarvetta vastaaviksi. Tehostamiseen kuuluu sekin, että kunnan ei kannata edes yrittää tehdä kaikkea itse. Palvelujakin voidaan ostaa niiltä, jotka ne paremmin osaavat. Tervetuloa palveluseteli!

JARMO JÄÄSKELÄINEN Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.

Lomaketta suojaa reCAPTCHA, johon pätevät Googlen Tietosuoja ja Käyttöehdot.