Lukutaidosta tehtävä tuoteperhe vientiin

Keskisuomalainen esittää pääkirjoituksessaan (8.9.09) lukutaitoa vientituotteeksi ja näkee ongelmaksi sen, ettemme osaa "paketoida osaamistamme vientituotteeksi". Väite pitänee paikkansa, sillä koulutusviennin esteet näyttävät suunnattomilta.

Julkisella vallalla on lähes täydellinen monopoliasema kaikkeen koulutukseen, mikä on estänyt mm. suomalaisen koulupedagogiikan kehittymisen kansainväliseksi vientituotteeksi ja vaihtoehtopedagogikaksi.

Lukutaito "vientituotteena" on ehkä liian kapea-alainen, ellei sen ympärille kehitetä kokonaista tuoteperhettä - julkaisu-, oppimateriaali- ym.toimintaa. Mutta mikä olisi sellainen tuote, joka olisi myyntikelpoinen ja riittävän tuottava?

Suomalainen peruskoulu kaiken kaikkiaan on todellinen "brändi"; sen laatu on varmistettu monin kansainvälisin tutkimuksin. Mielenkiinto maamme koulutusjärjestelmää kohtaan onkin suuri. Peruskouluista yliopistoihin saakka riittää vierailijoita, mutta olisiko tältä pohjalta kehitettävissä tuote, josta voisi saada tuloja? Olisiko esim. perhe- tai luontomatkailuun liitettävissä maksullinen perusopetus lapsille lähikoulussa? Tällainen toiminta palvelisi sekä matkailuelinkeinoa että koulun kansainvälistymistä, kielenopetusta ja yrittäjyyskasvatusta.

Maamme opettajankoulutus kiinnostaa myös laajalti. Akateeminen luokanopettajankoulutus on ainutlaatuista, eikä missään muussa Euroopan maassa ole vielä vastaavaa. Siksi erityisesti kansainvälinen peruskoulun opettajan maisteriohjelma olisi arvioitavissa menestystuotteeksi; se olisi samalla monelle eurooppalaiselle opettajalle sopiva jatkotutkinto.

Luokanopettajamaistereita on koulutettu Jyväskylässä 30 vuotta. Täältä on saanut kelpoisuustodistuksen jo lähes 3000 luokanopettajaa. He ovat saaneet valmiudet myös oman työnsä tutkimuspohjaiseen kehittämiseen. He ja tuhannet muut suomalaiset opettajat ovat mittava kansallinen pääoma. Löytyykö sopivia väyliä, joiden kautta heidän luovat ideansa voitaisiin jalostaa vientituotteeksi?

EIRA KORPINEN kasvatustieteen, erityisesti opettajankoulutuksen, professori Jyväskylän yliopisto

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu