Liikunnalla hallitaan painoa ja syöpää

Lihavuus näyttää lisäävän tiettyjen syöpätautien vaaraa. Näyttö on vahvinta kohdunrungon, rinta-, munuais- ja paksusuolen syövän osalta. Rintasyövän suhteen lisääntynyt vaara näyttää rajoittuvan vaihdevuosien jälkeiseen aikaan.

Pelkkä paino tai pituuteen suhteutettu paino eli painoindeksi ei yksin riitä selittämään lihavuuden ja syövän välistä yhteyttä. Muut tekijät, kuten lihominen aikuisena ja kehon rasvajakauma saattavat paremmin ilmentää niitä mekanismeja, jotka liittävät lihavuuden syövän syntyyn.

Esimerkiksi 20 kilon painon nousu 18 ikävuoden jälkeen lisää rintasyövän vaaraa jopa kaksinkertaiseksi. Myös niin kutsuttu omena- eli keskivartalolihavuus on selkeämmin liittynyt kasvaneeseen vaaraan verrattuna esimerkiksi lantiolihavuuteen.

Tieteellinen näyttö liikunnan paksusuolisyöpää ehkäisevästä vaikutuksesta on vakuuttava. Liikunta lisää suolen toimintaa ja vähentää siten sitä aikaa, jonka ruoka ja sen mukanaan tulleet haitalliset aineet viipyvät suolistossa. Paljon liikkuvien vaara sairastua paksusuolen syöpään on noin puolta pienempi kuin vähän liikkuvilla. Erityisen suuressa vaarassa ovat ylipainoiset ja vähän liikkuvat.

Liikunta suojaa todennäköisesti lisäksi vaihdevuosien jälkeiseltä rinta-, kohdun limakalvon ja eturauhasen syövältä.

Kohtuullinen painonhallintaa edistävä liikunta muuttaa myös tiettyjen hormonien aineenvaihduntaa ja tehostaa elimistön yleisten puolustusmekanismien toimintaa. Liikunnan vaikutuksesta rasvakudoksen määrä vähenee ja erilaisten kasvutekijöiden osalta tilanne muuttuu elimistössä tasapainoisemmaksi.

Ensisijaisena tavoitteena on olla kohtuullisesti liikunnallisesti aktiivinen. Käytännössä tämä tarkoittaa reipasta kävelyä vähintään 30 minuuttia joka päivä. Tutkimuksissa jo tämän liikuntamäärän on havaittu vähentävän syövän vaaraa.

Kun kunto kohoaa, tavoitteeksi voi ottaa 60 minuuttia tai enemmän kohtuullista fyysistä aktiivisuutta tai 30 minuuttia tai reippaampaa fyysistä aktiivisuutta joka päivä. Tällaisella liikunnan tasolla pystyy jo vaikuttamaan ylipainon kertymiseen.

Syövän ehkäisyn kannalta jokapäiväinen hyötyliikunta on viisaampi valinta kuin harvoin harrastettu kuntoliikunta. Kävely, pyöräily, rappusissa kävely, siivoaminen ja marjastaminen ovat tehokasta hyötyliikuntaa.

Kestävyys- ja tasapainoharjoittelu ovat myös hyödyllisiä. Hyvä liikunnan reippaustesti on sen aiheuttama hikoilu ja sydämen sykkeen nousu 60-80 prosenttiin maksimitasosta. Vähän liikuntaa sisältävää työtä tekevien tulisi kiinnittää erityishuomiota kohtuullisen ja reippaan liikunnan sisällyttämiseen jokapäiväiseen elämäänsä.

Hoitojen yhteydessä ja niiden jälkeen liikunnan harrastamisesta on hyötyä, mutta aktiivisemman kuntourheilun ja lajiliikunnan aloittamisesta tulee neuvotella hoitavan lääkärin kanssa. Syövän lääkehoidot heikentävät elimistön normaaleja puolustusjärjestelmiä ja rajumpi liikunta on elimistölle vaarallinen lisärasite

Suosituksen mukaan painoindeksi tulisi olla 18,5-25 välissä.

Tällä viikolla Keski-Suomen Syöpäyhdistys pitää tärkeää asiaa esillä viettämällä liikunnan ja painonhallinnan teemaviikkoa.

MATTI RAUTALAHTI ylilääkäri Suomen Syöpäyhdistys

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu