Raiteiltaan suistunut hanke

Vuonna 2006 Petri Neittaanmäki teki talousarvioaloitteen 300 000 euron määrärahan osoittamiseksi Jämsä-Lahti -radan suunniteluun. Aloite hylättiin.

Keväällä 2008 elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen Jämsän vierailulla sama hanke tuotiin esille. Pekkarinen arveli toteutumisen olevan "ehkä 20-30 vuoden päässä". Pian tämän jälkeen Keski-Suomen kauppakamarin varapuheenjohtaja Reima Kerttula ehdotti Keskisuomalaisessa Jämsästä oikorataa Lahteen.

Ajatusta tuki heti myös Jyväskylän kaupunginjohtaja Markku Andersson, joka näki pääkaupunkiyhteyden yhdeksi Jyväskylän seudun ongelmista. (Ksml 13.3. 2008)

Tammikuussa 2009 lähetettiin pääministeri Matti Vanhaselle kirjelmä määrärahan ottamiseksi vuoden 2009 lisätalousarvioon radan rakentamisen selvittämiseksi. Allekirjoittajia olivat Jyväskylän ja Jämsän kaupunginjohtajat Markku Andersson ja Tapani Mattila, Keski-Suomen maakuntajohtaja Anita Mikkonen, Keski-Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Tuuli-Kirsikka Pirttiaho ja Keski-Suomen kauppakamarin toimitusjohtaja Uljas Valkeinen.

Tapio Lampinen ehdotti (Ksml 7.7.) omaa yhdistystä ajamaan oikorataa ja Tuula Peltonen masinoi jo yhdistyksen perustamista (Ksml 11.7.).

VR:n vuoden 2008 vuosikertomuksen mukaan rautateiden kokonaismatkustajamäärä oli 69,9 miljoonaa matkustajaa, josta lähialueliikenteen osuus 56,2 miljoonaa, sekä Moskovan liikenne 432 000 matkustajaa.

Kotimaan kaukoliikenteessä tehtiin siis lähes 13,3 miljoonaa matkaa. Viime vuonna Jyväskylään saapui ja täältä lähti yhteensä liki 850 000 matkustajaa.

Moniko heistä tuli tai oli menossa Helsinkiin, sitä ei VR kerro. Valtakunnallisesti noin kolmasosa myydyistä matkalipuista on täysihintaisia ja viidesosa opiskelijalippuja. Radan rakentamiskustannuksiksi on arvioitu 1,2 miljardia euroa.

Luvuista voi itse kukin laskea, paljonko matka uudella radalla tosiasiassa maksaisi. Tavaraliikenteelle radasta olisi minimaalinen hyöty. Näillä näkymin rautatierahdit Keski-Suomesta pienenevät pysyvästi. Henkilöliikenteessäkin matka-aika lyhenee kovin vähän.

Tuntuu, ettei ehdotuksia tehneillä ole ollut riittävästi oikeita töitä, kun tuollaiseen on työaikaa ollut laittaa. Nyt päästään käymään Helsingissä, täydellä palkalla ja päivärahalla. Täysin tarpeetonta yhdistystä perustamassa.

Surullista, että Tuula Peltonen on sortunut tuollaiseen siltarumpupolitiikkaan.

JOUKO MENSCHAKOFF Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu