Parkkihalli ja ympäristövaikutukset

On ilahduttavaa huomata, että kaupunkisuunnittelukysymykset, kuten Kirkkopuiston parkkihallihanke, herättävät mielenkiintoa laajemminkin kuin vain lähikortteleiden asukkaiden ja päättäjien keskuudessa. Näyttää kuitenkin siltä, kuten muissakin yhteiskunnallisissa kysymyksissä, että keskusteluun osallistuvat lähinnä intohimoiset vastustajat ja "viranpuolesta" kannattajat. Poissa mielipiteenvaihdosta ovat mm. keskustan palveluyrittäjät, joiden toimintaedellytyksiin hankkeella on vaikutusta. Lisäksi tavallisen tallaajan eli kuluttajan mielipide hukkuu äänekkäämpien huutoon.

Hankkeen vastustajat ovat huolissaan, osa Kirkkopuiston miljöön muuttumisesta, toiset vaikutuksista keskustan autoliikenteeseen ja sen myötä ilmastovaikutuksiin. Uskoakseni parkkihallin vastustajista suurin osa asuu itse kävely- tai pyöräilyetäisyydellä keskustasta. Tosiasia kuitenkin on, että Jyväskylän keskustan nykyinen palvelu- ja työpaikkarakenne ei voi perustua pelkästään kävellen ja pyörällä liikkuvien "asiakkuuteen".

Lapsiperheen isänä ja kuluttajana voin todistaa, että mikäli keskustan kilpailukykyä heikennetään esim. parkkipaikkojen niukkuutta ja hintaa lisäämällä, perheen asiointimatkat suuntautuvat yhä useammin kaupungin laidoilla sijaitsevaan "ostoshelvettiin". Tämä siitäkin huolimatta, että asumme lähempänä keskustaa kuin Seppälän tai Keljon market-alueita.

Parkkihallin ilmastovaikutuskysymys on monimutkaisempi yhtälö kuin miltä näyttää. Pitäisi kyetä laskemaan hankkeen vaikutukset autoilun määrään, huomioiden samalla mahdolliset vaihtoehtoiset kaupan ja työpaikkojen sijaintipaikat muualla keskustan ulkopuolella.

Nyt liikerakentaminen painottuu kaupungin keskustan ulkopuolelle, osin kaupan rakenteen muutoksen johdosta (isommat yksiköt ovat kilpailukykyisempiä). Ns. tilaavievän kaupan paikka on luonnollisesti keskustan ulkopuolisissa ns. retail parkeissa.

Sen sijaan muun erikoistavarakaupan keskusten sijoittaminen olemassa olevien kaupunkikeskusten ulkopuolelle, on keskustan vetovoimaisuuden kannalta ongelmallista, etenkin nyt kun kokonaiskysyntä näyttää laman myötä takkuavan.

Keskustan vetovoimaisuus ja monimuotoisuus on erittäin tärkeä ja vaalittava asia, ei pelkästään keskustan yritysten toimintaedellytysten, vaan myös ilmastonmuutoksen kannalta.

Liikkumisemme kaupunkiseuduilla perustuu valitettavasti pääosin polttomoottoritekniikkaan; mitä hajanaisempi rakenne, sitä enemmän autoilua. Autoilun kasvusta ja ilmastonmuutoksesta huolestuneiden soisi keskittävän tarmonsa keskustan ulkopuolisten rakennushankkeiden vastustamiseen - niistähän täällä Jyväskylässä ei ole pulaa!

MARTTI WILHELMS FM Jyväskylä

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu

Tilaa uutiskirje

Tilaa KSML.fi:n uutiskirje. Saat joka iltapäivä viisi juttua, jotka ainakin kannattaa lukea. Tilaus on maksuton.