Harhautetaanko puheluhinnoissa?

Palvelunumerot ovat tulleet keskuuteemme kai jäädäkseen. Tiedättehän nämä 0700, 020, jne. -alkuiset, joilla myös puhelua vastaanottava yritys tai yhteisö kerää katetta "viivan alle"?

Lain laatijat ovat kyllä määränneet, että ilmoittelussa on kerrottava oleelliset hinnan muodostumiseen vaikuttavat tekijät kuten puhelun hinta, minuuttiveloitus ja paikallisverkkomaksu. Jossain tapauksessa ilmoitetaan jopa puhelun minimihinta.

Sain Itellan tuomana käteeni kuvaston, jossa tarjottiin edullisia ja laadukkaita tarvikkeita joka kotiin ja yritykseen. Siinä kuvastossa ihmetytti eniten se ujostelu, jossa yhteystietojen yhteydessä puhelujen hinta oli koko kuvaston pienimmällä fontilla. En mitannut, mutta ulkomuistista lähempänä yhtä milliä kuin kahta. Tämä siitäkin huolimatta, että kyseinen hinta oli mielestäni niin alhainen, että en yhtään olisi säikähtänyt (=jättänyt soittamatta) isompaakaan kokoa. Olisi siihen sopinut isompikin.

Kuinkahan moni soittelee todella kalliisiin palvelunumeroihin tietämättä ennakkoon, että soitto voi maksaa jopa 5e/ minuutti? Eikö Suomessa todellakaan ole mitään järjestelmää, jolla puheluhinnoittelun pienin sallittu kirjain/ numerokoko voidaan määrätä?

Olisiko tuo peräti eduskunnan tehtävä? Olkoon tämä vinkkinä oman maakuntamme edustajille. Voisiko mainittu ongelma kuulua esim. kuluttajansuojalakien piiriin?

Kirjoitan tätä syvästi tietoisena siitä, että monet yritykset eivät suinkaan taputa ja hurraa, mutta (Pilatusta siteeratakseni) "minkä kirjoitin sen kirjoitin".

RAIMO O. MUTANEN Vaajakoski

Mitä tunnetta artikkeli sinussa herättää? Ilmaisemalla tunteesi näet toisten reaktiot.

Keskustelu